23948sdkhjf

Lego rider på bølge af succes

Fokus på produktudvikling samt en strategi om produktion tæt på kernemarkederne medvirkede til et særdeles tilfredsstillende resultat hos Lego i 2012.
I 2012 øgede Lego sin nettoomsætning med 25 procent til 23,405 mia. kr. – næsten en tredobling i forhold til 2007. 2012 blev dermed femte år i træk, hvor Lego præsterer en årlig vækst i omsætningen på over 15 procent.

Årets driftsresultat steg med 40 procent til 7,952 mia. kr., og årets resultat steg til 5,613 mia. kr. mod 4,160 mia. kr. i 2011.

- Det er et særdeles tilfredsstillende resultat og bedre, end vi forventede i begyndelsen af året. Det skyldes først og fremmest, at vi har været i stand til at udvikle og lancere produkter, som børn i hele verden har sat øverst på ønskesedlen i 2012, siger Jørgen Vig Knudstorp, administrerende direktør for Lego.

Mere end 60 procent af de produkter, Lego sælger i løbet af et år, er nylanceringer.

- Det stiller store krav til udviklingsprocessen og vores evne til at levere, fordi vi år efter år skal kunne forudsige, hvad der vil interessere børnene, og omsætte det til relevante Lego-produkter – og det er lykkedes i 2012, uddyber Jørgen Vig Knudstorp.

Global vækst
Med tocifrede vækstrater viste Nordamerika, Asien og det centrale og østlige Europa imponerende salgsresultater i 2012, mens nogle sydeuropæiske markeder præsterede mere moderate - men stadig sunde - etcifrede vækstrater trods en meget udfordrende markedsudvikling.

- Vi er meget tilfredse med den stærke vækst i Asien, der især drives af Lego Ninjago, Lego Friends og Lego City. Asien er stadig et relativt lille marked for Lego-koncernen, men i løbet af de kommende år forventer vi, at regionen bliver en ny vækstmotor for os, siger Mads Nipper, chief marketing officer.

Som et resultat af det stigende salg samt investeringer i produktionskapacitet steg antallet af fuldtidsansatte med lidt mere end 1.000 fra et gennemsnit på 9.374 i 2011 til 10.400 i 2012. Det ventes, at antallet af medarbejdere også vil stige i 2013.

Forventning om solid vækst i 2013
I 2013 forventer Lego, at den globale økonomiske udvikling vil fortsætte med at påvirke legetøjsmarkedet generelt. Den økonomiske situation i det vestlige og sydlige Europa samt Nordamerika vil fortsat være presset, mens Asien og dele af Europa ventes at vise solid vækst.

Baseret på Legos momentum fra 2012 ventes det, at salget fortsætter med at vokse i 2013, men den udfordrende globale økonomiske situation vil føre til lavere vækstrater end dem, man oplevede i 2012. Det ændrer ikke ved, at Lego forventer et tilfredsstillende resultat for hele året.
Læs mere om: Lego
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094