23948sdkhjf

Dansk erhvervsikon fylder 80 år

Den 1. september var det 80 år siden, at Mads Clausen grundlagde Danfoss på sine forældres gård i Nordborg.
Danfoss har fra starten orienteret sig internationalt. Allerede fra 1939 begyndte virksomheden at eksportere til andre europæiske lande, og i 1949 oprettede Danfoss sit første udenlandske salgsselskab i Argentina. I 1950’erne etablerede Danfoss sig i USA og Tyskland, og da globaliseringen begyndte at tage fart i 1990’erne, var Danfoss også klar med fabrikker og salgsselskaber i både Rusland og Kina. De fire lande er i dag Danfoss’ største markeder. Niels B. Christiansen, koncernchef og CEO, forklarer:

- Det globale har været et grundvilkår for Danfoss, længe før nogen overhovedet talte om globalisering, og det har givet os en international position, som vi er stolte af. Vi har etableret os som nogle af de første ude på de store vækstmarkeder og arbejdet målrettet for at opbygge gode relationer til kunder og samarbejdspartnere. Fremadrettet fortsætter vi fokus på vores hovedmarkeder og BRIK-landene, Brasilien, Rusland, Indien og Kina, samtidig med at vi sætter mere ind på nye vækstmarkeder som Tyrkiet og Indonesien, hvor vi også allerede har erfaring.

Investerer i udvikling
Danfoss har helt fra Mads Clausens første opfindelser været meget optaget af at udvikle produkter til at opfylde kundernes behov. Det hele startede med ekspansionsventilen til at regulere køleanlæg og udviklede sig senere med en af verdens første radiatortermostater til varmekontrol og verdens første serieproducerede frekvensomformere til hastighedsstyring af elmotorer.

I dag har Danfoss op mod 50 forskellige produktlinjer og investerer cirka 4 procent af omsætningen i at udvikle nye produkter – fx til køling af mad, aircondition, opvarmning af bygninger, hastighedsregulering af elmotorer og fremdrift af mobilt udstyr. Niels B. Christiansen siger:

- Vi har stort fokus på, at vores produktudvikling tager udgangspunkt i kundernes behov. Helt konkret betyder det, at kunderne nu er involveret fra start til slut i produktudviklingen, og at produkterne på den måde placerer sig præcis i det felt, der har størst betydning for vores kunder. I Kina har vi for eksempel udviklet nye serier produkter, der er målrettet kravene på det kinesiske marked.

Danfoss gennem 80 år
1933: Mads Clausen startede virksomheden under navnet ”Dansk Køleautomatik- og Apparat-Fabrik”, og de første ekspansionsventiler til køleanlæg blev produceret.

1939: Første udenlandske forhandlerkontrakt blev indgået med firmaet Itho i Holland.

1943: Radiatortermostaten blev opfundet, så stuetemperaturen nu kunne reguleres uden unødig spild.

1946: Virksomheden ændrede navn til Danfoss, som er sat sammen af ”Dan”, som hentyder til det danske udgangspunkt, og ”foss”, der har at gøre med væskestrømmen, der fosser gennem ventilen og reguleres.

1949: Det første 100 procent ejede Danfoss-salgsselskab blev oprettet i 1949 i Buenos Aires, Argentina

1958: Danfoss etablerede salgsselskaber i USA og Tyskland.

1968: VLT-frekvensomformeren blev opfundet, og som den første virksomhed satte Danfoss denne teknologi i serieproduktion. Nogle år efter regulerede frekvensomformeren blandt andet hastigheden på Audi’s transportbånd.

1993: Danfoss etablerede fabrik i Moskva, Rusland.

1996: Danfoss etablerede fabrik i Kina, og Jørgen M. Clausen, grundlæggerens søn, blev koncernchef.

2008: Niels B. Christiansen efterfølger Jørgen M. Clausen som koncernchef. Samme år begynder finanskrisen.

2010: Som svar på finanskrisen og udfordringerne for virksomheden lanceres Core & Clear-strategien, og siden da har Danfoss opnået højt salg og indtjening igen.

2013: Danfoss køber de resterende aktier i Sauer-Danfoss, som virksomheden ikke allerede ejer, og de to organisationer slås sammen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109