23948sdkhjf

Vindindustrien kalder på fælles løsninger

Vindmølleproducenterne efterspørger i stigende grad helstøbte løsninger. Det stiller krav til leverandørerne om at samarbejde.
Fælles projekter er udfordrende, men de fleste problemer kan undgås med ordentlig planlægning, lyder industriens første erfaringer og ekspertisen fra Eksportrådet.

Faldende priser på vindenergi og generel stærkere konkurrence tvinger vindmølleproducenterne til at reducere deres omkostninger. Det gør de blandt andet ved at købe færdige systemer frem for enkelte komponenter. Udviklingen har været undervejs i nogle år, og den speeder op i fremtiden, vurderer Vindmølleindustriens administrerende direktør, Jan Serup Hylleberg:

- Vi står i en omstillingsproces, der endnu ikke er færdig. Konkurrencen på vindmøllemarkedet stiger fortsat, og det får producenterne til at skubbe ansvar nedad i værdikæden. I stedet for at købe mindre dele, de selv sætter sammen, vil de i stigende grad have færdige løsninger.

Et eksempel er Vestas, der tidligere i år meddelte, at virksomheden i fremtiden vil outsource flere opgaver for at reducere behovet for store investeringer.

Værdikæden reagerer
Blandt virksomhederne i vindmølleindustriens værdikæde har man fanget signalerne fra mølleproducenterne. Hos leverandørvirksomheden AH Industries er man slet ikke i tvivl om, at efterspørgslen går i retning af flere systemleverancer. Der går ikke lang tid, før udviklingen eskalerer, vurderer vice president Thomas Ballegaard:

- Lige nu gør producenterne sig de første erfaringer med at lægge større opgaver over til leverandørerne. Virksomhederne i værdikæden skal vise, at vi kan levere ordentlige løsninger og skabe værdi for kunden med det samme. Når den tillid er på plads, ruller udviklingen. Jeg tror på et gennembrud inden for et år.

For at være på forkant med udviklingen har AH Industries etableret et kontor og lager i Kansas, der efter planen skal fungere som samlested for fælles, danske systemløsninger til det amerikanske marked. Faciliteterne bliver endnu ikke udnyttet optimalt, men leverandører som KK Electronic og Fritz Schur har allerede engageret sig i projektet.

Nye udfordringer
Efterspørgslen på fælles løsninger stiller samtidig krav til virksomhederne om større samarbejde. Det kan være en svær øvelse. De fleste danske virksomheder er vant til rollen som direkte leverandør, hvor de har fuld kontrol med produktion, salg og leverancer. Når ansvaret skal deles, er der overordnet tre minefelter, siger Jan Serup Hylleberg:

- Først og fremmest skal virksomhederne blive enige om, hvordan de deler rettigheder til nye produkter. Desuden skal de blive enige om, hvordan de fordeler udviklingsomkostningerne. Og så skal de finde ud af, hvordan de organiserer samarbejdet. Hvem har ansvar for hvad, og hvem tager overordnet styring.

Hos AH Industries er man klar over samarbejdets udfordringer. Thomas Ballegaard peger på salgsdelen som et eksempel:

- Det kræver tillid at tro på, at andre sælger ens produkt lige så godt, som man selv gør. Men det er nødvendigt, når man overlader salgsarbejdet af en fælles løsning til en af samarbejdspartnerne.

Eksportrådet koordinerer
Hos Eksportrådet i Chicago hjælper man danske vindvirksomheder ind på det amerikanske marked. Her har man taget konsekvensen af vindindustriens efterspørgsel på fælles løsninger, og markedsfører danske virksomheder i grupper. Praktisk betyder det, at når Eksportrådets team af vindspecialister har identificeret en kundes behov, tilbyder de en hel pallette af danske løsninger. Det har både værdi for de amerikanske kunder og de danske virksomheder, siger handelsattaché og generalkonsul hos Eksportrådet i Chicago, Jakob Andersen:

- Et stort katalog af danske løsninger skaber synergi mellem de forskellige produkter. Mølleejerne kommer til os, fordi de ved, at uanset deres behov, har vi sandsynligvis en løsning. Og når vi kender deres behov, præsenterer vi dem for alle de produkter, der har relevans for dem. Så får de øjnene op for teknologi, de slet ikke vidste eksisterede.

Hvert kvartal mødes Eksportrådets vindteam, det såkaldte Wind Energy Advisory (WEA), med USA’s største vindselskaber for at tage en status på selskabernes behov og mulige, danske løsninger. WEA’s koordinerende rolle sparer samtidig danske virksomheder for indbyrdes at skulle organisere et fælles fremstød.

Kilde: Eksportrådet

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094