23948sdkhjf

SMC Danmark runder kvart århundrede

SMC Danmark har siden 1998 solgt pneumatiske og elektriske bevægelsesløsninger til maskinbyggere og industrivirksomheder. Der er derfor god grund til at kippe med flaget i Horsens.

Vi skruer tiden 25 år tilbage og fortæller historien i hovedtræk. I 1998 blev SMC Danmark etableret under firmanavnet SMC Pneumatik A/S. Derved fik japanske SMC Corporation eget datterselskab på det danske marked. SMC står for Sintered Metal Corporation.

14 år tidligere i 1984 begyndte grossisten Ottensten i Viby ved Århus at sælge produkter for den japanske koncern. Det var blandt andet FRL-produkter så som filtre og trykreduktionsventiler, der supplerede Ottenstens program af sømpistoler og transportable kompressorer. Med tiden udviklede det sig til, at grossisten solgte SMC’s komplette produktprogram i Danmark. Det var kort fortalt den del af Ottenstens forretning, SMC Corporation overtog 1. juli 1998. Med i handlen fulgte 14 medarbejdere. En af dem var salgsleder Steen Herbild, som blev det danske datterselskabs første direktør.

- Vi har altid været en vækstdrevet virksomhed, som bare skulle øge og øge salget, og det har været muligt, fordi vores produktsortiment voksede år efter år, siger Steen Herbild, der fortsat er administrerende direktør i firmaet, der senere skiftede navn til SMC Danmark A/S og i dag beskæftiger 35 medarbejdere.

Adressen blev siden flyttet til Odder, hvor den lå i ni år, inden det nuværende domicil i Horsens blev indviet i 2008.

Bæredygtighed er et krav

Han oplyser, at moderselskabet har 1.200 produktudviklere siddende i Tokyo, og at der bliver introduceret nye produkter flere gange om året. Den børsnoterede koncern beskæftiger cirka 23.000 medarbejdere og har fabrikker i 30 lande og salgskontorer i 80 lande.

- Forretningsområderne er konstant i bevægelse, og det betyder, at vi hele tiden får adgang til nye markeder. Gennem de seneste år har vi blandt andet udvidet med thermo-chillers, elektriske aktuatorer og udstyr til robotindustrien. Når vi snakker produktnyheder, vil jeg gerne have, at vi går ind i maskinrummet, som er kernen i vores salg, forklarer Steen Herbild.

Her er det country manager Joan Nowak Høgh, der står i spidsen for salgstropperne, der mærker en tydelig tendens på hjemmemarkedet. Kunderne fokuserer på automatisering, bæredygtighed, digitalisering og løsninger, der generelt kan være med til at reducere driftsomkostningerne til produktionsudstyr.

- I år har vi lanceret en helt ny og trådløs AMS-løsning (Air Management System), der kan reducere trykluftsforbruget med op til 62 procent. Systemet overvåger maskinens driftstryk og sænker det automatisk, når produktionen går på standby eller lukker ned, siger Joan Nowak Høgh.

- Med AMS-løsningen kan en større virksomhed hente betydelige energibesparelser alene i strømbesparelse. Det er den slags energivenlige produkter, vores kunder i stigende grad efterspørger. Hele tankegangen med at produktudvikle i en bæredygtig retning, har SMC Corporation praktiseret i mange år, tilføjer country manageren.

Joan Nowak Høgh er ikke et sekund i tvivl om, at SMC Danmark også i fremtiden vil være på markedet med produkter, som er stærke på funktionalitet, ydeevne, levetid og design.

- Vi har lært af vores moderselskab, som har rødder dybt i den japanske kultur, at vi skal lytte til vores kunder og være ydmyge over for deres forretning. Efter 25 år på markedet kan vi bare konstatere, at danske kunder også godt kan lide ordentlighed og hjælp til at finde de bedste løsninger, understreger Joan Nowak Høgh.

SMC Danmark fejrer jubilæet med et kundeevent i forbindelse med HI-messen i Herning til oktober.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094