23948sdkhjf

Fayard bliver i Odense de næste 30 år

Odense Havn og Fayard udvider samarbejdet med ny 30-årig aftale, der giver mulighed for nye investeringer i fremtiden

Fayard og Odense Havn har indgået en aftale om udvidelse af værftets engagement på Odense Havn. Parterne har indgået et 30-årigt uopsigeligt lejesamarbejde, hvor Fayard har sikret sig råderetten over værftsfaciliteterne på Odense Havn de kommende tre årtier.

Faciliteterne på Odense Havn har hidtil gjort det muligt at servicere fartøjerne hurtigt og i den højeste kvalitet, og den 30-årige aftale sikrer stabilitet og et langsigtet udviklingspotentiale for begge parter.

- Vi er utroligt glade for, at Fayard udvider sit engagement her på Odense Havn, og den lange aftale er en tillidserklæring. Fayard er som et af Nordeuropas største reparationsværfter en virksomhed i vækst. Den vækst vil Odense Havn understøtte fremadrettet, særligt med tanke på de milliardinvesteringer målrettet flådefartøjer, der følger det nye forsvarsforlig. Her kan det maritime Danmark spille en større rolle gennem servicering og produktion af nye flådefartøjer på unikke værftsfaciliteter i Danmark, siger Carsten Aa, administrerende direktør i Odense Havn, i en pressemeddelelse.

- Et øget fokus på servicering og produktion af flådefartøjer i Odense Havn vil kræve mere plads, da vi samtidig vil fastholde og udvikle vores position som Danmarks største produktionshavn inden for havvind. Det er en stor opgave, og vi undersøger nu, hvordan vi bedst muligt kan udvide havnens kapacitet og infrastruktur i takt med de politiske ambitioner for Europas energiomstilling og sikkerhedspolitiske uafhængighed.

Kan give nye muligheder for flådefartøjer

Den 30-årige aftale indebærer, at Fayard permanent lejer en af Nordeuropas største dokke, den såkaldte DOK3, der måler 335 meter i længden og 90 meter i bredden. DOK3 har direkte adgang til Odense Havns portalkran, der kan løfte 1.200 tons.

Samlet råder Fayard over 160.000 kvadratmeter på Odense Havn fordelt på fire dokke samt oplagsarealer, udrustningskaj, værftsbygninger, lagerfaciliteter og adgang til adskillige kraner. Ydermere kan Fayard trække på de øvrige faciliteter på Odense Havn.

Fayard har været på Odense Havn siden 2010, hvor virksomheden var en af de første lejere på det daværende Lindø Industripark, som opstod i forlængelse af lukningen af Lindøværftet.

- Vi er er sikre på, at Odense Havn også om 30 år er en havn i verdensklasse, der leverer den nødvendige kapacitet og rette infrastruktur til sine lejere. Havnen har udviklet sig helt enormt, siden Lindøværftet lukkede, og vi ser store muligheder for fremtiden. Det er en moderne havn med unikke værftsfaciliteter, hvor vi har de bedste forudsætninger for at udføre vores arbejde hurtigt, effektivt og i høj kvalitet i relation til vores centrale bidrag til den grønne omstilling af skibsfarten med energioptimeringer og retrofits herunder konverteringer til brug af nye brændstoffer, siger Thomas Andersen, administrerende direktør, og Kristian Andersen, business development manager, Fayard.

- Nu åbner der sig nye muligheder, hvor Fayard kan intensivere serviceringen og mulige produktion af militære flådefartøjer til Danmark og allierede Nato-lande. Det kan sætte havnens kapacitet og infrastruktur under pres, og understreger behovet for en havneudvidelse, hvis vi skal indfri potentialet. Her tager Odense Havn allerede ansvar, og er gået i gang med forundersøgelserne til en udvidelse af havnen. Vi håber, at de nødvendige tilladelser falder på plads i et tempo, der giver alle havnens lejere mulighed for at levere inden for deres spidskompetence, slutter de.

Se nøgletal for:
Læs mere om: skibsværfter
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.687