23948sdkhjf

Ørsted opfinder og patenterer ubemandet overfladefartøj - dansk værft står bag prototypen

Ørsted har designet og udviklet branchens første ubemandede overfladefartøj (uncrewed surface vessel - USV) til indsamling af målinger om metocean-forhold. 

Det oplyser virksomheden selv i en pressemeddelelse.

Dataene skal hjælpe med at reducere usikkerheder i den forventede årlige energiproduktion for nye havvindmølleparker. Ørsted, der har taget patent på USV-konceptet, ser et enormt potentiale i teknologien og har påbegyndt en serieproduktion baseret på den vellykkede prototype.

- Det særlige ved vores USV-koncept er, at det kan transportere måleudstyr til og fra havvindmølleparkerne uden hjælp fra store, specialiserede hjælpefartøjer, og samtidig kan det ubemandede fartøj indsamle store mængder data på egen hånd over længere tid, som kan sendes tilbage på land og behandles i realtid, siger Frederik Søndergaard Hansen, Programme Manager og medopfinder af USV-konceptet

USV-prototypen har fået navnet Hugin USV. Den er designet til at være i kontinuerlig drift under strenge vejrforhold i op til et år ad gangen. Fartøjet har et indbygget navigationssystem, så det kan med forskellige grader af autonomi, og det kan styres både inden for operatørens synsvidde og uden for operatørens synsvidde via et kontrolcenter.

Dansk værft bygger prototype

USV-konceptet er opfundet af medarbejdere hos Ørsted og er blevet patenteret. Design, udvikling, konstruktion og testning af USV-prototypen blev gennemført som en del af Ørsteds innovationsprogram i samarbejde med udvalgte industripartnere. 

Prototypen er bygget af det danske skibsværft Tuco Marine Group, og USV-kontrolsystemet er leveret af den innovative norske virksomhed Maritime Robotics AS.

- Udviklingen af USV-projektet er et skoleeksempel på Ørsted's innovationsmodel. Til at starte med identificerer vi de problemstillinger, vi møder i vores industri, i dette tilfælde kvalitetsproblemer, dyre omkostninger og lange gennemløbstider, for at sikre kritiske vinddata. 

- Dernæst følger vi vores tretrins innovationsmodel, vi bygger prototypen, og vi påviser værdien igennem en 'afprøvningsfase', indtil vi står med et fuldt kommercielt produkt. Alt sammen i et Ørsted-styret samarbejde med eksterne partnere og leverandører, som har de kompetencer og den viden, vi behøver, for at vi kan lykkes, siger Jacob Edmonds, chef for Innovation i Ørsted.

Resultaterne er så gode, at Ørsted har igangsat serieproduktion af en ny type USV-fartøjer, der bygger videre på erfaringerne fra prototypen og udvider de driftsmæssige egenskaber til også at omfatte aktiviteter på dybere vand i forbindelse med udviklingen af flydende vindmølleparker i fremtiden. 

Den nye USV-type bliver fremstillet i Danmark af Tuco Marine Group, og kontrolsystemerne leveres af Maritime Robotics, der også var samarbejdspartnere på udvikling af prototypen. Det forventes, at der skal produceres fem nye USV-fartøjer inden udgangen af 2023.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079