23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Mesterbådbyggeren fra ”Waging am See”

Mere end 100 VM-titler, utallige olympiske medaljer og endnu flere nationale mesterskaber er blevet vundet med regatta både fra Mader værftet i Waging am See.

For Leonhard Mader junior, og hans søn Andreas fra Mader værftet i Waging am See, er det helt normalt for deres kunder at nå toppen af podiet som vindere, med sejlbåde fra deres eget værft. Dette skyldes deres regatta både, som er produceret med fremragende kvalitet og tilpassede til hver racer, det er Waging standarden. Selv når det kommer til forsyningen af vakuum til resin infusionen i produktionen af GRP-dele til båderne, fokuserer Mader sig selv på kvalitet. Derfor anvendes der kun Busch R 5 lamelvakuumpumper til genereringen af vakuum.

”De engelske favoritter sank deres båd”
Mader blev grundlagt som et snedkerværksted af Leonhard Mader senior i 1952. To år senere blev de første træbåde produceret. I 1956 brugte Leonhard Mader for første gang vakuum til formlimning af trædele, og disse blev brugt til at skabe sin første "Flying Dutchman". Mader byggede sin første båd ud af syntetisk materiale i 1962, hvilket også var en "Flying Dutchman", fremstillet af glasfiber og epoxyharpiks. Mader værftet fik sit helt store gennembrud ved de Olympiske Lege 1972 i München, eller mere specifikt sejlekonkurrencerne i Kiel Fjorden. Bådene til alle deltagere i Finn Dinghy-klassen blev lavet og leveret af Mader.

De olympiske Lege i 1976 i Kingston, Canada, skabte et stort postyr. Alle deltagere i Tempest-klassen sejlede med Mader-både, og kun de britiske favoritter brugte et andet fartøj. Ud af frustration fra kun at komme ind som nr. 14, satte de to briter deres båd i brand midt i søen og sank det.

I dag fokuserer Mader kun på at bygge både til nationale og internationale konkurrencer. Maher producerer omkring 15 til 20 regattabåde om året på forespørgsel fra sejlere over hele verden. Virksomheden producere deres både, efter sine kunders individuelle præferencer, samtidig med at de overholder de strenge regler. Skibsværftets øvrige afdelinger bygger motorbåde og laver bådreparationer. Værftet er blevet ledet af Leonhard Mader junior og hans søn Andreas siden 2003.

Produktionen
Alle bådene består af et skrog og en indvendig skal, fremstillet af glasfiberforstærket plastik, og de anvendte harpikser er overvejende vinylester eller epoxyharpiks. Kun R 5 lamelvakuumpumper fra Busch (figur 2) bruges til at evakuere formen i resinsinfusionsprocessen (figur 1), da disse viste sig at være mest succesfulde i den daglige produktion. Både Leonhard og Andreas Mader værdsætter pålideligheden af disse robuste vakuumgeneratorer. Da virksomheden i 2007 fik ordren til at bygge alle både i Star-klassen til det britiske olympiske hold, besluttede Leonhard Mader at bygge disse ved hjælp af præimprægneret fiber (pre-preg).

Et nyt rum blev bygget internt for at sikre den temperatur, der kræves for at behandle og tørre harpiksen. For Mader var det vigtigt, at kun en Busch R 5 lamelvakuumpumpe ville blive brugt til vakuumgenerering. For denne prestigefulde kontrakt skulle produktionen af alle både være underlagt hårde og præcise parametre, derfor skulle temperatur-, tids- og vakuumniveauet præcist koordineres. Briterne Iain Percy og Andrew Simpson vandt guldmedaljen i Star-klassen på en Mader-båd, hvilket er det bedste bevis på, at Mader leverede fremragende arbejde.

R 5 lamelvakuumpumper anvendes til en bred vifte af industrielle anvendelser. Ved harpiksinfusionsprocesser er det ikke kun vigtigt, at de løbende når et vakuumniveau på 0,1 millibars svarende til et vakuum på 99,99 procent, men også at der opnås tilstrækkelig høj pumpehastighed med høj ydeevne. Selvom der ved en meget præcis forsegling af den syntetiske kerne, ved hjælp af folie, kan en lækage resultere i gennemtrængning af små mængder luft, som derefter umiddelbart skal ekstraheres med vakuumpumpen. Høj vakuum ydeevne sikrer hurtig, boblefri og perfekt harpiksinfusion.

Ydeevnen af R 5 lamelvakuumpumpe kan styres med en gasballastventil, for eksempel hvis harpiksen skal forhindres i at strømme for hurtigt ind i støbeformen. Dette garanterer høj produktkvalitet, og betyder at omkostninger til omarbejdning eller reparation af hulrum holdes på et minimum. Deres olieforseglede funktionalitet betyder, at R 5 lamelvakuumpumper ikke er følsomme for de gasser, der produceres under udtørringsprocessen. Disse transporteres gennem vakuumpumpen uden at blive kondenseret. For hver 5 vakuumpumper, sidder der en opsamler til at stoppe harpiks fra at komme ind i vakuumpumpen. Mader har brugt Busch R 5 vakuumpumper i årtier.
Der har endnu ikke været en fejl eller nogen nedetid, selvom vakuumpumperne er i drift i hele udtørringsprocessen.

Vedligeholdelse er begrænset til en årlig olieudskiftning. På Mader værftet udføres det af en Busch servicetekniker. Som et resultat heraf sikres en sikker vakuumforsyning også på værftet for fremtiden, og Leonhard Mader junior og Andreas Mader er sikker på at bygge mange flere sejlbåde til fremtidige internationale og nationale mestre.

Busch Vakuumteknik A/S
Parallelvej 11
8680 Ry
Skanderborg Kommune
Danmark
CVR nummer: DK77282912
P nummer: 1001957067

Kontaktperson

RA
Ralf Andersen
Teamleder Intern salg & Marketing
Ralf.andersen@busch.dk

Send til en kollega

0.031