23948sdkhjf

Udkantsvirksomheder må spejde langt efter hurtigt internet

| Medlemsnyhed | Indrykket af Heymate ApS

Det kan bremse væksten, at virksomheder i Danmarks udkantsområder ikke har adgang til samme hurtige internetforbindelser som dem i byerne.

Fibernet, hurtige bredbåndsforbindelser og dækning uden huller.

Hvis du er en virksomhed beliggende i en af de større byer i Danmark, så har du en uretfærdig konkurrencefordel i forhold til de virksomheder, der ligger i udkantsområderne.

Det mener flere borgmestre fra udkantskommunerne ifølge DR Nyheder. Alt for mange virksomheder i yderkommunerne har nemlig ikke den samme adgang til hurtigt internet, som dem i byerne. Og det kan have negative konsekvenser og i værste tilfælde bremse væksten, lyder kritikken.

Hos branchen kan de bekræfte, at der er store forskelle på dækningsgraden og muligheden for at få hurtigt internet, afhængigt af de enkelte virksomheders placering på danmarkskortet.

“Det er vigtigt at holde øje med, hvor godt de enkelte teleselskaber dækker de forskellige steder, for det kan have stor betydning for dækningsgraden,” siger Mark Andersen fra sammenligningsportalen Tjekbredbånd.dk.

Kan bremse væksten

Det kan i værste tilfælde bremse væksten for udkantsvirksomhederne, når de ikke har adgang til internet, der er hurtigt nok, og der er set eksempler på virksomheder, der er blevet tvunget væk fra visse lokalområder grundet de sløve internetforbindelser.

Og når virksomheder rykker, så rykker beskæftigelsen med, og det kan potentielt øge affolkningen af udkantsdanmark, siger flere kritikere.

Nogle peger på, at der graves kabler ned til fibernet over hele landet for at sikre den bedst mulige forbindelse. Andre mener, at det er tilstrækkeligt at forbedre masterne rundt omkring i landet, så 4G-dækningen bliver ens, uanset hvor du bor.

At det er nødvendigt med en god dækningsgrad kan næppe diskuteres, for Danmark har den absolut største andel af private virksomheder med mindst 10 ansatte med en høj eller meget høj digitaliseringsgrad. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

I alt er cirka 42 procent af de danske virksomheder digitale i enten høj eller meget høj grad. Med henholdsvis 41 og 35 procent kommer Finland og Norge på anden og tredjepladsen.

Medlemsnyhed

Indrykket af
Heymate ApS

Klostergade 56 C
8000 Aarhus C
Danmark
Heymate ApS

Send til en kollega

0.129