23948sdkhjf

Et produkts liv starter, når det pakkes ud og tændes

| Medlemsnyhed | Indrykket af Glaze ApS

Tilføj forretningsværdi i hele produktets livscyklus ved at tænke opgradering og forbedring af hele installationsbasen ind fra start

En traditionel producent fuldender udviklingscyklussen for et nyt produkt:

R&D overdrager leverancen, når kvaliteten har opfyldt bestemte kriterier, produktet forlader derefter laboratorierne, produktionen har accepteret specifikationerne og overtager ansvaret og derefter er R&D videre til det næste projekt.
Derefter bliver produktet sat til salg, og potentielle kunder kan købe det som det er. Hos producenten dedikeres en lille specialiseret ingeniørgruppe til at identificere omkostningsbesparelser og løse problemer i produktion eller på markedet.

Den traditionelle eftersalgscyklus

Kunderne opdager imidlertid hurtigt de skæve dele og svaghederne. Dette rejser spørgsmålet, hvorfor mange virksomheder behandler produkter som "ude af syn ude af sind" og stopper produktudviklingen når det rammer kunderne?

Som bilindustrien og andre er opmærksomme på, kan værdien af ​​service og vedligeholdelse udgøre en væsentlig del af den samlede værdi i produktets levetid. I flere år har bilindustrien forsøgt at genvinde kundens loyalitet ved serviceaftaler - blandt andet med gratis opdateringer af de nyeste SW-udgivelser.

Et konkret eksempel på ekstraordinær kundeservice (dog ikke meget skalérbar): I København er der en bilforhandler, der som en del af sin service kører en tur med kunderne, mens han lytter til deres feedback og noterer sig køretøjets tilstand og dermed kan han generere mersalg, foruden at tage sig af den faktiske service.

Produktet er aldrig færdigt

En automatiseret og internet-opkoblet version af bilforhandleren ville være selve produktet, der rapporterer daglig brug fra adskillige sensorer og adfærdsmæssige dataanalyser.

Denne tankegang og understøttende teknologi bliver anvendt i f.eks. vindmølleindustrien, hvor det nu er R&D-organisationen som også har ansvaret for livscyklusstyring af de implementerede produkter. Kontinuerlige forbedringer implementeres og distribueres som softwareopdateringer, når de bliver tilgængelige.

Tesla gør andet end at tilbyde gratis opdateringer af software og dermed kundeoplevelsen: de autonome kørselsalgoritmer, udfører i dag en 'skyggefunktion' i baggrunden, idet de indsamler statistiske data for at kunne identificere falske positive og falske negativer af softwaren, der sammenligner sig med den menneskelige chauffør i alle kørselssituationer med det formål at træne algoritmerne for senere at kunne køre sikrere end et menneske bag ved rattet.

Vindende organisationer bruger kontinuerlig R&D

For et mindre fancy produkt end en Tesla kan vi fremdrage eksempler fra industrien og forbrugerprodukter, som har ændret deres udviklingscyklus på samme måde fra "ude af syne" til løbende opdateringer og kontinuerlig R&D:

Industrikomponenter er traditionelt skræddersyet med præcis hukommelseskapacitet og processorkraft, så de passer perfekt til deres planlagte formål. Denne ”slanke pasform” kan spores tilbage til en tid, hvor når man udviklede dedikeret elektronik skulle optimere på hver bit og byte da de repræsenterede en betydelig udgift og en knap ressource.

I dag er skræddersyede løsninger til mindre produktionsserier ofte for dyre sammenlignet med masseproducerede standard COTS-platforme (Commercial-off-the-shelf), der tilbyder alsidighed og en kæmpe tool-chain support til hurtig udvikling og implementering.

Derfor skal man i dag alvorligt overveje hvorfor man IKKE, tilføjer mere processorkraft og hukommelse end oprindeligt antaget nødvendigt, da dette åbner for fortsat produktudvikling og forbedringer efter produktet rammer kunderne, enten udført af ​​serviceteknikerens SW-opdateringer eller automatisk over-the-air.

Skab nye IoT-baserede services og værdikæder

Mindre IoT-systemer gennemgår normalt ikke en eftersalgseksplosion med tilføjet funktionalitet svarende til pc'er eller smartphones, men imens runtime og markedsdata indsamles, viser det sig ofte rentabelt at opgradere installationsbasen med nye abonnementsfunktioner og optimerede parametre i stedet for at forvente nysalg af produkter.

Eksempelvis er en "SKF Wireless Machine Condition Detector" magnetisk forbundet til maskinen og måler vibrationer. Resultaterne sendes til en mobil App ved hjælp af Bluetooth - hvilket betyder, at sensorenheden selv kan opdateres med forbedrede algoritmer, mens smartphone eller tablet analyserer de indsamlede resultater. Hvis resultatet berettiger til yderligere evaluering, vil de registrerede data blive sendt til ekspertvurdering hos SKF.

Derfor kan evnen til at opgradere og forbedre produktinstallationsbasen tilføje forretningsværdi i hele produktets livscyklus – og så har vi endda gemt argumentet til allersidst med at vi opnår et grønnere miljøaftryk, da produkterne holdes i live i længere tid.

Mere information

Partner, Jakob Appel, jakob.appel@glaze.dk , +45 26 17 18 58 og se www.glaze.dk

 


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Glaze ApS

Flæsketorvet 68
1711 København V
Danmark
Glaze ApS

Send til en kollega

0.465