Se eksperternes 5 vigtige råd: Vælg den optimale handske-løsning og mindsk arbejdsskader og sygefrav

| Medlemsnyhed | Indrykket af Berendsen Textil Service A/S

Hver dag sker der adskillige håndskader i dansk erhvervsliv. Læs eksperternes råd om, hvordan du kan vælge en professionel handske-løsning, som reducerer jeres arbejdsskader, sygemeldinger og driftsstop.

I Danmark sker der 8 arbejdsrelaterede hånd- og finger-sårskader om dagen

Arbejdstilsynets opgørelse viser, at der i 2016 blev anmeldt 3.007 arbejdsrelaterede sårskader på hænder/håndled og fingre – det svarer til gennemsnitligt 8 hånd- og finger-sårskader om dagen. Det kan der være en god forklaring på ifølge Palle Rasmussen, som er General & Market Manager hos Berendsen Danmark:

”Vi ser desværre tit, at virksomheder begår én af to fejl, når de selv indkøber arbejdshandsker: Enten køber de mange, billige handsker – eller også vælger de én dyr handsketype, som til gengæld bruges til alle opgaver. Men begge løsninger giver falsk tryghed: De billige handsker har for lav kvalitet til at beskytte medarbejderne, mens de dyre alt-i-en-handsker ikke holder, hvad de lover – for der findes ikke én handske, der giver fuld beskyttelse til alle opgaver. Det er vigtigt at få et kvalificeret overblik over det reelle behov, før en virksomhed vælger handske-løsning – og så skal man huske, at virksomhedens behov også omfatter lovkravene i branchen og hvordan, de skal holde styr på handskerne”.

En Berendsen-undersøgelse viser, at 8 ud af 10 virksomheder ikke har kontrol med hvor mange arbejdshandsker, medarbejderne bruger. Det skaber et overforbrug, der er dyrt for både virksomheder og miljøet – læs artiklen her.

Eksperternes 5 råd: Sådan vælger du en handske-løsning, der passer til din virksomheds behov:


1. Evaluer de potentielle risici: Skab overblik over risiciene ved de forskellige arbejdsopgaver, dine medarbejdere løser – og udvælg et sortiment af handsker, der giver optimal beskyttelse ved hver enkelt opgave. Overvej om det er nødvendigt med et ekstra antal handsker til perioder med øget forbrug, så I undgår driftsstop pga. handskemangel.

2. Bliv opdateret på lovkravene: Arbejdstilsynets krav og de europæiske sikkerheds-, miljø- og hygiejnestandarder opdateres konstant – så undersøg hvilke aktuelle regler om arbejdshandsker, der gælder for virksomheder i din branche. I de kommende år vil der bl.a. blive indfaset nye EU-regulativer (EU 2016/425), og det er nødvendigt at gennemgå din virksomheds handskesortiment, så de også fremover lever op til kravene. Hvis I samarbejder med en professionel leverandør som Berendsen, sørger vi for løbende at opdatere jeres arbejdshandsker ud fra de aktuelle krav.

3. Involver medarbejderne: Det er ikke nok, at handskerne har en høj beskyttelsesevne, hvis de er så ukomfortable eller ineffektive, at medarbejderne lader dem ligge i skabet. Involver medarbejderne i købsprocessen og lad dem afprøve handskerne selv, så I ved på forhånd, at de vil blive brugt i praksis.

4. Tænk på virksomhedens miljøprofil: I mange virksomheder bliver funktionelle handsker smidt ud efter få ganges brug – bare fordi de er lidt beskidte. Overvej at samarbejde med en professionel leverandør, som kan vaske jeres handsker miljørigtigt, så I kan genbruge handskerne og reducere jeres affald og miljøpåvirkning.

5. Styring og administrationsomkostninger: Overvej om din virksomheds medarbejdere skal bruge deres arbejdstid på at indkøbe og holde styr på handskerne i hverdagen? Administrationsomkostninger kan mindskes markant ved at outsource opgaven til Berendsen: Vi sikrer, at I altid har de rette handsker tilgængelig og tager hånd om bortskaffelsen af jeres farlige handske-affald.

Når virksomheder outsourcer deres handske-løsning til en professionel leverandør, frigiver det naturligvis tid til kerneopgaverne. Desuden giver det virksomheden et sikkerhedsløft, da antallet af håndskader og påbud om arbejdssikkerhed reduceres, forklarer Palle Rasmussen.

Vil du mere om hvilke fordele, din virksomhed kan få ved at outsource jeres handske-løsning? Ring til os på tlf. 70 13 33 31 eller send os en e-mail på: pmsupport@berendsen.dk – vi svarer på din mail indenfor et døgn.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Berendsen Textil Service A/S

Tobaksvejen 22
2860 Søborg
Danmark
Berendsen Textil Service A/S

Send til en kollega

0.087