23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Lagerstyring (EN 1090) for smede og maskinfabrikker – sådan får du fuldt overblik

For smede- og maskinfabrikker, der arbejder med stål, er fuldt overblik og præcis sporbarhed ikke blot en fordel – det er et absolut krav under EN 1090-certificeringen. Denne certificering kræver, at virksomheder registrerer og dokumenterer oprindelsen af det stål, de bruger, og det er her, digitale løsninger som Tracelink spiller en afgørende rolle.

Typiske udfordringer med lagerstyring under EN 1090

Peter Dreyer, direktør i Tracelink, beskriver udfordringerne præcist:

”Grundlæggende set er udfordringen med lageret jo, om der er råvarer nok til at producere en ordre – især hvis der er flere ordrer, der skal bruge samme råvarer. Eksempelvis skal en ordre bruge 24 meter rundjern, og jeg kan se, der ligger 30 meter på lageret. Men hvad jeg måske ikke ved er, at der er fire andre ordrer, som tilsammen skal bruge 50 meter af det samme rundjern. Det skaber panik og fører ofte til, at flere medarbejdere bestiller de samme råvarer. Med EN 1090-kravene er der yderligere udfordringer med at registrere certifikaterne for dét stål, vi faktisk bruger.”

Hvordan Tracelink hjælper med at sikre sporbarhed

En af de største styrker ved Tracelink er ifølge Peter Dreyer, at sporbarhedsinformation automatisk samles og dokumenteres:

”En smed, der benytter Tracelink, kan ved handel med en række grossister få sendt sporbarhedsinformation direkte ind på den ordre, der arbejdes på. Når smeden bestiller stålet hos grossisten, opgives et ordrenummer, og derefter sendes en digital følgeseddel direkte ind på ordren. På den måde opbygger Tracelink automatisk en materialeliste med sporbarhedsdata.”

Konkrete fordele ved at bruge Tracelink

Ifølge Peter Dreyer giver brugen af Tracelink smede- og maskinfabrikker mærkbare gevinster:

”Den helt store fordel er, at smeden automatisk får indsamlet sporbarhedsinformation i form af charge-numre og certifikater, uden at skulle foretage sig noget ekstra – det hele sker automatisk i dataudvekslingen mellem grossisten og Tracelink.”

Et konkret eksempel på de betydelige tids- og omkostningsbesparelser ses hos Brøndum Stål i Viborg:

”Virksomheden har kørt 10.000 følgesedler med charge-numre igennem Tracelink. Hvis vi antager, at der er to varelinjer pr. følgeseddel og omkring to minutter tidsforbrug pr. materiale uden Tracelink, så viser et hurtigt regnestykke, at virksomheden har sparet omkring 40.000 minutter, svarende til et halvt årsværk, på registreringen alene.”

Udvikling og fremtidig vision for Tracelink

Tracelink har været på markedet i mere end 10 år, og ifølge Peter Dreyer har enkelhed og brugervenlighed altid været centrale:

”Produktet har egentlig ikke udviklet sig markant siden starten, fordi det vigtigste hele tiden har været, at det skulle være enkelt at bruge. Når noget sker automatisk, bliver det ikke enklere. De seneste år har vi dog haft fokus på nye krav som DS 1140 inden for byggeri.”

I fremtiden ønsker Tracelink at udvide samarbejdet med grossister yderligere:

”Endnu er det ikke alle grossister, der tilbyder automatisk overførsel af sporbarhedsdata til Tracelink. Vi arbejder på at få flere med. Det næste skridt er muligheden for også at overføre information om varernes CO₂-aftryk.”

Med en løbende udvikling og tæt samarbejde med smedevirksomheder, sikrer Tracelink dermed, at lagerstyring og sporbarhed opfyldes effektivt og enkelt, så virksomheder kan koncentrere sig om kerneforretningen.

Tracelink ApS
Brunbjergvej 3
8240 Risskov
Århus Kommune
Danmark
CVR nummer: DK25705823

Kontaktperson

Peter Dreyer
Direktør, Salgschef
+45 70261001 2 pd@tracelink.dk

Send til en kollega

0.047