23948sdkhjf
Del siden
Annonce

DS 1140 uden hovedpine – sådan sparer smede tid & penge

Mange smedevirksomheder kender udfordringen ved omfattende dokumentation pga. montage af bærende stålkonstruktioner, som skal overholde DS 1140-standarden. Det er en tidskrævende opgave at sætte kontrolplaner og kontrolrapporter op, så de overholder standarden. En digital løsning kan heldigvis forsimple arbejdet. Ved at implementere et softwaresystem som Tracelink, der samler al dokumentation digitalt, sparer virksomheder både tid, penge og frustrationer.

DS 1140 – hvad og hvorfor?

DS 1140 bygger på Statens Bygningsinstituts anvisning nr. 271 (SBI 271), der kræver dokumenteret kvalitetskontrol af alle bærende stålkonstruktioner. 

"Uden gyldig dokumentation kan den certificerede statiker ikke afslutte sagen, og der gives ikke ibrugtagningstilladelse. Det er derfor afgørende, at virksomhederne tager standarden seriøst," understreger Flemming Kristensen fra Kristensen & Partners, konsulent indenfor kvalitetssikring og specielt DS 1140.

Udfordringen uden digital løsning

En typisk fejl blandt virksomheder er at undervurdere tidsforbruget ved manuel dokumentation. "Det kan nemt tage en hel arbejdsuge at samle alle relevante dokumenter. Nogle oplever også at få materialet retur til korrektion flere gange, hvis der f.eks. mangler billeder," forklarer Flemming. "Jeg har set eksempler, hvor planlægningen ikke var struktureret, og der manglede billeder af varemodtagelsen. Det er svært at rette op på, når altanen først er svejset sammen og monteret på bygningen."

Kasper Heiselberg, konsulent i Tracelink, tilføjer: "Før vi kom ind, brugte virksomhederne meget tid op til deadline på at samle dokumenter – de skulle finde billeder fra montørernes telefoner og sætte kontrolplan og -rapporter op manuelt. Det skabte unødvendig stress og usikkerhed om, hvorvidt rapporterne ville blive godkendt."

Sådan hjælper Tracelink smede i praksis

Tracelink automatiserer hele dokumentationsprocessen. "Montørerne får overblik over, hvad de skal dokumentere – og hvor. Når de står på byggepladsen, kan de via Tracelinks app åbne de kontrolpunkter, der skal tages billeder til, og uploade dem med det samme," forklarer Kasper. "Projektlederen kan samtidig hjemme fra kontoret se de billeder, der uploades. Det hele styres ét sted, og det er let at genbruge opsætning fra tidligere projekters kontrolplan og -rapporter."

Der spares tid & penge

"Når billederne først er uploadet og data tastet ind, kan man trække de færdige dokumenter ud med få klik," fortæller Flemming. "Softwaren klarer opsætning, placering af billeder og certifikater. Det tager få sekunder frem for flere dages manuelt arbejde, og rapporterne bliver oftere godkendt første gang, de sendes ind."

"Vi har set eksempler på virksomheder, der sparer op mod 25.000 kr. pr. projekt," tilføjer Kasper.  "Med Tracelink får de en klar struktur til dokumentstyring og arbejdsfordeling, og de undgår at spilde tid på at lede efter billeder."

Kom godt fra start med digitale løsninger

"Mange kunder bruger i forvejen Tracelink til tidsregistrering og lagerstyring. Det hele ligger i samme system, og det sparer dem en masse tid i det daglige," fortæller Kasper.

Læs mere og kom godt i gang på www.tracelink.dk

Tracelink ApS
Brunbjergvej 3
8240 Risskov
Århus Kommune
Danmark
CVR nummer: DK25705823

Kontaktperson

Peter Dreyer
Direktør, Salgschef
+45 70261001 2 pd@tracelink.dk

Send til en kollega

0.031