23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Optimering af biogasanlæg

Massive lugtgener, naboklager og dårlig økonomi er afløst af stabil drift og økonomisk overskud på det meget omtalte biogasanlæg Krogenskær. Ombygning af anlægget, optimering af drift, energiforbedringer og omlægning til naturgas løste problemerne.

Biogasanlægget Krogenskær uden for Brønderslev balancerede på kanten af en lukning. Ti år med dårlige resultater var blevet suppleret af massive lugtgener, og de mange naboklager havde fået kommunen og byrådets politikere til at skrue bissen på. Sagen om Krogenskær havde fået mediernes bevågenhed, og det var blevet en politisk sag på borgmesterniveau. Lugtgenerne var så voldsomme, at de skulle stoppes.

”Jeg er sikker på, at kommunen havde lukket os, hvis de kunne. Men vi var hele tiden aktive spillere og gjorde noget for at løse problemerne. Men det var Dansk Energirådgivning, der til sidst kom med nøglen. Vi lever op til den nye miljøgodkendelse, vi har fået god økonomi i produktionen, og der har ikke været klager over lugtgener i mange måneder,” fortæller den ene af anlæggets ejere, landmanden Jan Ulrich.

SKÆRPET TILSYN OG POLITIANMELDELSE
Sagens alvor bekræftes af Erik Rydborg, der er sagsbehandler i Plan og Miljø ved Brønderslev Kommune. Han var på det nærmeste fuldtidsbeskæftiget med Krogenskær-sagen, og hans interne notat vedrørende sagsbehandlingen viser med al tydelighed, at biogasanlæggets ejere kæmpede en hård kamp for at løse problemerne.

”Det var en lang og sej proces. Vi satte Krogenskær under skærpet tilsyn med ugentlige og uanmeldte besøg. Det nåede så langt, at vi overvejede muligheden for at lukke anlægget,” siger Erik Rydborg.

I sidste halvdel af 2013 kulminerede det med en politianmeldelse og kommunens varsling af en ny miljøgodkendelse. Anlæggets ejere fik kontakt med Lars Waage Petersen fra Dansk Energirådgivning gennem LBT Agro, der driver et tilsvarende biogasanlæg ved Hjørring.

EJERE SATTE PENGE TIL I TI ÅR
”Men jeg må indrømme, at jeg var skeptisk. Vi havde kørt med dårligt resultat i ti år, hvor vi hvert år måtte bære penge til projektet. Samtidig havde vi massive problemer med lugtgener og utilfredse naboer,” fortæller Jan Ulrich fra Krogenskær.

Lars Waage Petersen fremlagde imidlertid en businesscase, der viste en fornuftig fremtid for anlægget, bygget på de erfaringer Danske Energirådgivning og datterselskabet Dansk Biogasrådgivning havde fra lignende anlæg.

”Lars anbefalede, at vi omlagde fra elproduktion og motordrift til afsætning af gas på naturgasnettet. Jeg diskuterede det med min partner, for beregningerne var gode, og så gik vi i gang.”

FORBUD MOD FISKEAFFALD
Som det første skulle der søges en ny miljøgodkendelse, og Dansk Biogasrådgivning blev hyret til at udarbejde ansøgningen.

”Det var omkring årsskiftet, og det skulle gå rasende stærkt med at få ansøgningen på plads,” husker Nikolaj Ørskov Olsen fra Dansk Biogasrådgivning. Udarbejdelsen af ansøgningen skete i tæt dialog med Erik Rydborg fra kommunen.

Et af de skærpede krav fra kommunen var et forbud mod anvendelse af fiskeaffald som biomasse, og det faldt helt i tråd med Nikolaj Ørskovs erfaringer og holdninger.

”Vegetabilsk biomasse er både mere lugtneutral og nemmere at styre end alle mulige eksotiske råvarer. Samtidig bliver man mindre afhængig af biomasse-markedet, når man stort set kan blive selvforsynende med egne afgrøder til anlæggets madplaner,” siger Nikolaj Ørskov Olsen.

EN GENNEMGRIBENDE FORANDRING
Miljøgodkendelsen kom i hus, og samtidig begyndte arbejdet med at omlægge driften og ombygge anlægget. En gennemgribende forandring med mange punkter, men de vigtigste ændringer har været et opgraderingsanlæg, der adskiller methan og CO2, udskiftning af biomasse fra animalsk til vegetabilsk samt en lukket modtagehal. Men vigtigst af alt leverer Krogenskær nu biogas til naturgasnettet.

”Vores erfaring og målinger viser, at 80-90 % af lugtgenerne ved biogasanlæg kommer fra skorstenen ved motordrift. Det elimineres, når man leverer til naturgasnettet i stedet,” siger Nikolaj Ørskov Olsen.

Samtidig er driften blevet optimeret, og sammen med aftalen om levering til naturgasnettet er anlægget nu rentabelt. Den røde bundlinje er blevet sort.

”Nu er anlægget super velfungerende, og vi leverer gas til nettet med god økonomi. Det er blevet meget nemmere at styre anlægget og produktionen. Havde vi vidst det, skulle vi have gjort det for mange år siden,” siger Jan Ulrich.

VI ER JO BARE LANDMÆND
”Vi havde ingen anelse om muligheden for at levere til naturgas og de energiforbedringer, det var muligt at opnå i anlægget. Vi er jo bare landmænd. Dansk Energirådgivning er superprofessionelle og leverede et godt arbejde. Lars Waage Petersen udarbejdede projektet, men hjalp også med at få søgt tilskud fra HMN Naturgas og skaffe finansiering,” siger ejeren.

Erik Rydborg fra kommunen udtrykker også glæde over udgangen på Krogenskær-sagen.

”Det er rigtigt godt både for ejerne og borgerne. Vi vil gerne have virksomheder i kommunen, men det skal ikke være til gene. Jeg har i forløbet været meget bekymret for om det ville lykkes, men Krogenskær fremstår som en moderne virksomhed med en god drift,” siger sagsbehandleren.

ÉT SKRIDT FORAN
Kommunens opgave er at udstikke miljøgodkendelsen og føre tilsyn med at den overholdes, men blander sig ikke i selve driften.

”Driften er virksomhedens eget ansvar, men det er et ansvar Krogenskær har taget på sig. De er kommet på forkant med driften. Selvfølgelig kan der altid ske fejl og nedbrud, men det virker som om de er et skridt foran problemerne i stedet for at være to-tre skridt bagud,” siger Erik Rydborg og understreger at der gennem forløbet har været et godt samarbejde både med ejerne og med Dansk Biogasrådgivning.

LUGTGENER LØST
”Vi har ikke modtaget klager siden oktober 2014, heller ikke under forårets udkørsel af gylle. Så jeg er fuld af fortrøstning,” siger Erik Rydborg.

På Krogenskær er ejerne ovenud tilfredse, både med resultatet og samarbejdet med Dansk Energirådgivning og Dansk Biogasrådgivning.

”Jeg har kun lutter plusser. Gennem hele forløbet har de været kompetente, seriøse og meget ærlige. Samarbejdet har været præget af stor tillid, som de aldrig har svigtet. Jeg kan kun give dem mine allerbedste anbefalinger,” siger Jan Ulrich.

---

Der er omkring 160 biogasanlæg i Danmark. På nuværende tidspunkt er kun seks af dem opgraderingsanlæg, der leverer til naturgasnettet.

Både Dansk Energirådgivning og Dansk Biogasrådgivning arbejder efter et ægte ”No cure, No pay”-princip, hvor honoraret er afhængig af resultatet. Lever projektet ikke op til de ønskede mål, er indsatsen uden honorar.

Læs mere om Dansk Energirådgivning på vores hjemmeside.

Nordic Green Solutions A/S
Randersvej 2A
8600 Silkeborg
Silkeborg Kommune
Danmark
CVR nummer: DK42832146

Send til en kollega

0.062