23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Fremtidens sporvogn

Fra damp til elektricitet til automatisering. Efter et århundrede er den belgiske kyst-sporvogn blevet opgraderet endnu en gang, takket være Elektroline og automatiseringsspecialisten B&R.

I 1885 kørte den dengang dampdrevne sporvogn (fra Oostende og Nieuwpoort) sin første tur langs den belgiske kyst. I 1912 blev sporvognen opgraderet til at køre på elektricitet, og ganske for nyligt – efter mere end et århundrede – har sporvognen fået sig endnu en opgradering. Moderniseringsprojektet blev gennemført i et samarbejde mellem Elektroline og automationsspecialisten B&R Industrial Automation.

Den længste sporvognslinje i verden, også kaldt ”kyst-sporvognen”, strækker sig over 68 kilometer langs den belgiske kyst. ”Der er mange interessante ting ved kyst-sporvognen,” siger Mikuláš Burgr, Head of Implementation and Project Engineering for sporvognssystemer i Elektroline. ”For eksempel: I sommerperioden er sporvognen benyttet i sådan en grad, at de må låne sporvognsbiler fra Ghent og Antwerp,” fortæller han. 

Knudepunktet i Oostende har tre perroner samt ét opbevaringsspor til sporvogne. Systemet er meget komplekst, eftersom at alle tyve sporskiftere skal betjenes samtidig for at sikre, at det kører jævnt.     

Al trafik styres fra et kontrolrum, der ligger næsten 30 kilometer væk i Brugge. Afsendere kan se hele sporvognslinjen, inklusive billedoptagelser fra dets utallige overvågningskameraer, på skærme i kontrolrum eller på tablets og andre mobile enheder.

Sikkerhed først
Systemintegratoren Elektroline skulle modernisere kyst-sporvognen. ”Lederne af transportfirmaet havde et klart mål for moderniseringsprojektet: at automatisere sporvognstrafikken på en måde, der både er sikker og topmoderne,” siger Burgr. ”For at implementere sikkerhedsteknologien, og de påkrævede HMI-krav, valgte vi B&R – en beslutning baseret på de positive erfaringer, vi har haft med at arbejde med dem på andre projekter. B&R systemet gør det let at udvikle softwaren til de krævende sikkerhedskrav i overensstemmelse med SIL 3.”    

Efter moderniseringen betjener det komplekse kontrol- og sikkerhedssystem sporskifterne automatisk via trådløs kommunikation. For at gøre dette indtastes nummeret på linjen i det indbyggede system. Hver sporvogn har en sender installeret på undersiden af bilen, som sender identifikationsdata såsom linjens nummer, og ruten, til modtageren i sporsystemet. Chaufføren kan om nødvendigt overtage manuel styring, men ellers er der stort set ikke andet at gøre. Det garanterer sikker trafik for sporvogne, biler, cyklister samt fodgængere.   

Læs hele artiklen

B&R Industrial Automation A/S
Rolundvej 17-19
5260 Odense S
Odense Kommune
Danmark
CVR nummer: DK29691746
P nummer: 1012451918

Send til en kollega

0.047