23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Hvad er en PLM Platform?

Med en PLM-platform får du mulighed for at samle alle dele af din virksomhed på én platform, så alle medarbejdere kan tilgå alt materiale fra hvor end, det skulle være.

Hvad er det for en PLM platform, alle går og taler om?
Det er et godt spørgsmål, som nogle af jer sikkert har stillet jer selv. Hvis vi nu sætter platform lige med samlingspunkt for viden, så kan det måske give bedre mening.

Virksomheder har ofte flere samlingspunkter for viden, og de er ofte relateret til de personer, der har været længst i virksomheden og/eller afdelingen. Det vil sige, at afdelinger og roller i en virksomhed kan have forskellige videns-samlingspunkter, som hver ligger inde med deres specifikke viden. Andre samlingspunkter er de sociale, det er kaffeautomaten, ”rygerummet” udenfor, kantinen mm. Her sker der mere udveksling af den sociale viden, som hvem har fået ny bil, hvilke fodboldkampe har været spillet i weekend, hvem holder med hvilket hold og meget mere. Men også en hurtig udveksling af nye idéer og muligheder, der kan gavne virksomheden.  De sidste samlingspunkter er de processer/værktøjer, vi bruger i virksomheden i form af software, hardware og den måde vi anvender disse på i form af bl.a. ”Best Practices”, procesbeskrivelser og design manualer.

Disse samlingspunkterpunkter er en stor del af, hvad der udgør en virksomhed, dens kultur, hvordan der arbejdes med produktudvikling og produkt-livscyklus-håndtering, og ikke mindst hvad en virksomhed står for.

Med en platform får du mulighed for at forbinde værktøjer, processer, data og mennesker og dermed samle alle samlingspunkterne et sted.  I modsætning til en software pakke som ofte er en pakket løsning, så giver en platform dig valg. I starten har du måske kun brug for få af disse optioner og disse kan måske være begrænset til enkelte opgaver eller roller i virksomheden, men over tid som behovet opstår og virksomheden gror giver platformen dig mulighed for at tilpasse dine valg og tilvælge og fravælge de optioner, virksomheden ikke har brug for på et givet tidspunkt.

Disse optioner kan være forskellige software pakker, som skal bruges af forskellige afdelinger eller roller i virksomheden, men det kan også være optioner på, hvordan afdelinger eller roller arbejder sammen i virksomheden, og hvordan den skabte fælles virksomhedsviden gemmes og distribueres til både interne og eksterne interessenter såsom salg, udvikling eller underleverandører. 

For mig er 3DExperience platformen den fortrukne PLM platform, som samler mennesker med processer og data. Det betyder, at virksomhedens IP (Interllectual Property) bliver samlet et sted og kan dermed tilgås af de brugere, der har rettigheder til at trække på disse og bliver præsenteret til dem på en måde, som giver mest mening for dem. Herved bliver alt virksomhedsrelevant kommunikation og handlinger optimeret og effektiviseret, samt værdikæden igennem hele virksomheden gøres sporbar og transparant.

Og husk nu stadigvæk at holde fast i kaffeautomaten og ”rygepauserne”, det er ofte der, de rigtig gode ideer kommer.

Læs mere om 3DEXPERIENCE her.

EDGE-TEAM A/S
Muslingevej 38
8250 Egå
Århus Kommune
Danmark
CVR nummer: DK27956254
P nummer: 1010670302

Kontaktperson

LKG
Lis-Linette Knoth Grand
lkg@edge-team.com

Send til en kollega

0.031