23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Bedre drift og forlængelse af oliens levetid

C.C.Jensen har udviklet en løsning til effektiv fjernelse af vand fra alle olietyper i thrustere og stævnrør

En skærpet lovgivning har øget anvendelsen af bionedbrydelige olier i den maritime branche samt i offshore installationer. Det gælder især i oliesystemer med risiko for lækage til miljøet, så også i mindre thrustere og stævnrør.

Med et stigende behov for effektiv fjernelse af alle former for vand, salt og partikler fra hydrauliske olier og gearolier, også i mindre olievolumener, har C.C.Jensen udviklet en ny desorber i en mere kompakt udgave.

 ”Fordelen ved brugen af de bionedbrydelige væsker er den reducerede miljøpåvirkning i tilfælde af olielækage, og der er ingen tvivl om, at udviklingen er drevet af lovgivningen,” siger Kim Kjær, Segment Manager, Marine & Offshore fra C.C.Jensen, der er global markedsledende i produkter til olieedligehold.

 Der er strenge regler for, hvornår en væske kan mærkes som EAL (Environmental Acceptable Lubricant), herunder kriterier vedrørende produktets bionedbrydelighed, toksicitet og bioakkumuleringspotentiale.
De mest almindelige EAL-mærkede væsketyper er HEES, HETG, HEPG typerne samt HEPR.

Skader forårsaget af vandindtrængning

Indenfor marine, offshore, mobil og industriel hydraulik er det den esterbaserede HEES-væsketype, der oftest anvendes. Vand kan trænge ind i det hydrauliske system eller smøringssystemet, for eksempel gennem pakninger, ventilåbninger, kondens og ånderør.

”Når der konstateres ​​vand i olien, kan man definere forskellige stadier, herunder opløst, emulgeret og frit vand. Disse stadier afhænger af den mængde vand, der er trængt ind i systemet, såvel som af den mængde vand, olien kan opløse,” siger Kim Kjær.

Olienedbrydning

Vandindtrængning igangsætter desværre en nedbrydningsproces i systemet. På grund af kravet om, at olien skal være bionedbrydelig, er denne nedbrydningsproces en logisk konsekvens af, at olien udsættes for vand.

”Men nedbrydningsprocessen, kaldet hydrolyse, vil afkorte oliens levetid. For HEES-olier afhænger hydrolysestabiliteten af ​​forskellige aspekter såsom oliens kemi, additiver, katalysatorer, mængden af det tilstedeværende vand og oliens temperatur. En negativ bivirkning er, at kvaliteten af ​​oliehinden oftest påvirkes negativt af stigende vandstand i olien og der genereres unødigt slid,” siger Kim Kjær.

Systemet vil derfor generere mere forurening, da slid danner flere partikler, så et øget niveau af forurening med slidpartikler i systemet vil nedbryde olien yderligere og skabe mere slid, så en ond cirkel er startet.

 C.C.Jensen har i over 15 år markedsført Desorber teknologi, der tilbyder en allerede afprøvet teknologi til at fjerne al slags vand olier, herunder esterbaserede HEES-typer.

 ”Denne teknologi er baseret på en kontrolleret proces, der frigiver afkølet luft i varm olie. Ved hjælp af en ventilator føres den afkølede luft gennem et luftfordelingsmodul, der sidder i bunden af ​​Desorberen. Den afkølede luft vil ekspandere, når den frigives i den varme olie, og bevæge sig opad. Takket være udvidelsen af ​​luftboblerne, fjernes vandet effektivt fra olien. Fra toppen af Desorberen føres den varme fugtige luft gennem en kondensator, og vandet kondenserer og kan ledes væk” siger Kim Kjær.

Vandet fjernes fra luften som en væske, ledes gennem et udledningsrør og opsamles i en tromle eller i en tank. Dette er en stor fordel, da mængden af ​​vand, der fjernes fra systemet, er målbar, og derfor er en Desorber også en god indikator og alarm for den mængde vand, der er trængt ind i systemet.

 

Komponentsvigt

”Hvis vi ser på en thruster eller et stævnrør i et fartøj, har vi mulighed for at konstatere den gennemsnitlige mængde vand, der fjernes om dagen. Hvis denne mængde stiger, kan det betyde, at en pakning er beskadiget. Takket være Desorberens høje vandfjernelseskapacitet kan fartøjet fortsat følge sin tidsplan, men besætningen underrettes om, at der bør foretages en inspektion af pakningerne inden for en nær fremtid,” siger Kim Kjær.

Han tilføjer, at C.C.Jensen oplever, at selv mindre systemer på marinemarkedet som bovthrustere og stævnrør opgraderes til en bionedbrydelig væske. Derfor har virksomheden udviklet den nye enhed målrettet disse systemer med behov for mindre kapacitet og et mere kompakt design.

Desorber-teknologien er kombineret med et offline oliefilter med henblik på fjernelse af partikler i olien. Også salt og olieoxidationsprodukter eller oxidationsrester fjernes via de kendte filterindsatse.

”Ved at fjerne forskellige former for forurening fra olien, forsinker Desorberne oliens ældning og nedbrydning. I betragtning af den højere ris på EAL-godkendte væsker, resulterer en forlængelse af oliens levetid direkte i lavere driftsomkostninger og mindskelse af uforudsete nedbrud,” siger Kim Kjær fra C.C.Jensen.

Læs gerne mere her

 

C.C.JENSEN A/S
Løvholmen 13
5700 Svendborg
Svendborg Kommune
Danmark
CVR nummer: DK34044511
P nummer: 1003963956

Kontaktperson

JK
Joan Kabel
Marketing Manager
+45 63212076 jk@cjc.dk

Send til en kollega

0.031