23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Stadig on-prem? Kickstart din rejse fra AX til D365 i 8 trin

Hvis du stadig navigerer rundt i Microsoft Dynamics AX som forretningsløsning, er det på høje tid, at du skifter over til ERP i skyen (Cloud ERP).

Af: Thomas Johansson, Sales Manager Customer Operations, Columbus.

I disse tider, går du muligvis glip af værdifulde forretningsmuligheder ved at sidde fast i ERP on-prem. Den seneste ERP i skyen, Microsoft Dynamics 365, tilbyder fremragende fordele, der er meget bedre end Dynamics AX.

Ved at skifte til Dynamics 365 får du operationelle, økonomiske og teknologiske fordele. Du behøver ikke længere bekymre dig om krav til hardware og infrastruktur. Et forretningssystem i skyen reducerer omkostningerne, sparer tid og kommer med en bedre købsmodel. Disse væsentlige fordele ved Dynamics 365 og forældelsen ved Dynamics AX gør, at behovet for en opgradering haster. Derfor er det smart at tænke på et skift til skyen hellere nu end senere.

Mens det er afgørende vigtigt at opgradere din ERP, er det endnu mere vigtigt at gennemføre processen på en sådan måde, at dine virksomhedsoperationer bliver så lidt påvirket som muligt. Hvis du har besluttet dig for at udskifte dit Dynamic AX med det nye og bedre Microsoft Dynamics 365, har du behov for support fra en professionel serviceudbyder, der kan gennemføre opgraderingen smidigt og smertefrit.

Et effektivt skift til Microsoft Dynamics 365 involverer flere tekniske trin. Processen omfatter også testning og analyse af flere aspekter af dit ERP.

Her er en trin-for-trin proces til implementeringen af Microsoft Dynamics 365:

1. Gennemgå løsningen og dens specifikationer
Opgraderingsprocessen begynder typisk med en gennemgang af det eksisterende ERP system. En gennemgang er vigtig, fordi den hjælper implementeringsteamet med præcist at forstå kravene til opgraderingen. Første trin indeholder en vurdering af forretningssystemet der er on-prem og de tilknyttede ISV´er. Det inkluderer også en licensoverførsel, budgetplanlægning og funktionelle og tekniske anbefalinger. Som det sidste i processen kommer implementeringsteamet med et opgraderingsforslag.

2. Analysere og evaluere opgraderingsmulighederne
For at lave en risikovurdering for opgraderingen undersøger teamet installationsmulighederne for at gå i skyen og analyserer system- og arkitekturkonfigurationer og nødvendige tilpasninger og grænseflader. Målet med denne proces er at fastlægge muligheder for implementering og de risici, der er involveret i disse muligheder.

3. Opgradere flere aspekter af løsningen
Denne proces starter med en analyse af kode, data, tilpasninger og grænseflader. Implementeringsteamet vurderer også grænseflader, BI/rapportering og sikkerhedsroller. Ideelt set bør denne proces munde ud i en omfattende strategi og beskrivelse af arbejdsopgaverne, som kan være en guide til næste trin i opgraderingsprocessen.

4. Igangsætte migrationsprocessen
Efter den fuldstændige analyse og evaluering af mulighederne udføres den automatiske eller manuelle kodemigration og datamigration. Derudover udfører implementeringsteamet også omstrukturering og udvikling af kode og konfiguration af sikkerhedsroller.

5. Udførelse af enhedstest
I denne fase opgraderer teamet grænsefladerne og BI/rapportering. Teamet kører migrationstests for at kontrollere, hvordan grænsefladerne og de andre komponenter i løsningen fungerer. På dette tidspunkt uploades løsningen til certificering.

6. Funktionalitetstest
Derefter tester implementeringsteamet, om systemet er klar ved at teste for brugeraccept. Der gennemføres også uddannelse til medarbejderne, så de lærer at bruge systemet i deres respektive jobfunktioner. Teamet håndterer også administration og styring af ændringerne.

7. Idriftsættelse af løsningen
Så snart vellykkede analyser og tests er gennemført, idriftsætter serviceudbyderen den nye forretningsløsning i skyen, Microsoft Dynamics 365.

8. Support efter implementeringen
Du kan også have behov for hjælp efter implementeringen, og serviceudbydere tilbyder denne applikationssupport og hjælper dig med problemer, der måtte dukke op fra tid til anden.
Ovenstående proces vil typisk tage otte uger. Implementeringsperioden vil også afhænge af din serviceudbyder. En rigtig serviceudbyder vil ikke kun tilbyde dig ekspertise, men også tage din virksomheds behov med ind i sine overvejelser og tilpasse dit forretningssystem.

 

Overvejer du at gå i skyen, og ønsker du at undersøge om Dynamics 365 er det rette match for din virksomhed? Så spar tid og omkostninger på din ERP-implementering med Columbus Get Ready Package.

Columbus A/S
Lautrupvang 6
2750 Ballerup
Ballerup Kommune
Danmark
CVR nummer: DK13228345
P nummer: 1018457497

Send til en kollega

0.032