Skivebremsen ModulT er udformet som et komplet produktprogram til både bugservogne og påhængsvogne og udvides trinvis med nye versioner. I den ene ende af produktprogrammet findes versionen til tunge køretøjer med 22,5 tommers-applikationen med et maksimalt bremsemoment på 30 kNm. Alle ModulT-bremser bruger Haldex-specialmekanismen, som giver to vigtige fordele: omfattende støtte og ensartet tryk på bremsebelægningen samt et vægtoptimeret design, der ikke er tungere end nødvendigt.
Komponenter fra flere Lesjöforsselskaber
I det tre år lange udviklingsprojekt har Lesjöfors bidraget med fjederkompetence og design af flere forskellige komponenter. Fra Lesjöfors Banddetaljer i Värnamo leveres seks båndemner, et wireemne produceres af Lesjöfors Industrifjädrar i Nordmarkshyttan samt seks fjedre fra Lesjöfors Industrifjädrar i Herrljunga. Skivebremsen fås i flere forskellige modeller, og komponenterne ser lidt forskellige ud i de forskellige modeller.
Lesjöfors Banddetaljer har også leveret emner til forgængeren for den aktuelle skivebremse, og visse emner har kunnet overføres direkte til den videreudviklede model, såkaldte carry-overs, mens andre emner er nye.
- Selvfølgelig er vi glade for at kunne bidrage med vores ekspertise til Haldex-prestigeprojektet med denne verdensførende lastbilproducent, siger Johan Gannerud, teknisk sælger i Värnamo.
Mange fjedre i en lille konstruktion
Lesjöfors Industrifjädrar leverer dele til den specialudviklede skivebremse til terrænlastbilen og bidrager med to trykfjedre samt to større og to mindre envejsfjedre.
- Vi har været med fra projektets begyndelse gennem teknisk rådgivning, tekniske prøver og diverse tests. Dette er et utrolig godt eksempel på, hvordan man kan få plads til mange fjedre i en lille konstruktion, siger Henrik Berner, der er teknisk sælger i Herrljunga.