Klimatopmøde og grøn omstilling på agendaen i New York – danske muligheder og udfordringer
For nogle uger siden afholdte FN et klimatopmøde sammen med den årlige generalforsamling.
Sidstnævnte faldt som vanligt sammen med New York Climate Week, og derfor var New York et globalt samlingspunkt for en lang række politikere, virksomheder, organisationer, NGO’er og andre vigtige beslutningstagere fra hele verden. Fra dansk side var der igen et stort fremmøde, og denne gang kunne Statsministeren fortælle om regeringens ambition om en 70% reduktion af Danmarks CO2-udlegning.
Af Jacob Kjeldsen, Chef for FREMSTILLINGSINDUSTRIEN i DI
Samtidig kunne DI’s administrerende direktør Lars Sandahl Sørensen foran et internationalt publikum præsentere DI’s 2030-plan, der bakker op om regeringens målsætning og viser en vej, hvor vækst og adressering af klimaudfordringen og grøn omstilling ikke er modsætninger. Desuden deltog en lang række af DI-medlemmer i alle størrelser, og demonstrerede hvorledes de danske virksomheders grønne løsninger er førende globalt og afgørende i at nå de ambitiøse mål.
Som del af New York Climate week arrangerede DI’s kontor i New York 3 arrangementer, der fokuserede på at showcase danske løsninger indenfor energieffektivitet, vedvarende energi og rene bymiljøer. DI’s arrangementer supplerede et stort antal andre arrangementer over hele New York, hvor klimaændringer og virksomhedernes rolle i at bidrage til at modvirke disse var på dagsordenen.
Efter en interessant uge kan mine refleksioner omkring betydningen for danske fremstillingsvirksomheder af udmeldingerne fra New York i sidste uge groft deles i 3 konklusioner:
1. Danmark ER anderkendt for vores erfaringer og globale førerrolle inden for grøn teknologi og grøn omstilling. Det gælder både politisk og i forhold til de løsninger, som danske virksomheder leverer. Og vores lange tradition for offentlig-privat samarbejde omkring klima, energi og miljø er beundret af mange store, vestlige lande. Det giver os et godt brand internationalt og gode afsætningsmuligheder internationalt – især hvis vi kan tænkte vores offentlige institutioner ind i fortællingen af værdien af danske virksomhedsløsninger.
2. Selv de store amerikanske og andre store, multinationale virksomheder er begyndt at tale om CO2-neutralitet, bæredygtighed og FN’s Verdensmål. Det gjorde de ikke de foregående 3 år, hvor jeg har deltaget i klimaugen i New York. Det giver klart muligheder for danske fremstillingsvirksomheder på eksportmarkederne. Men idet de nye bæredygtighedsstrategier også lægger pres på de store virksomheders globale underleverandører, kræver succes på afsætningsfronten, at den enkelte danske virksomhed arbejder for at holde sig forrest teknologisk i den grønne omstilling.
3. Endelig skal ledelserne i de danske fremstillingsvirksomheder være gode til at kommunikere deres læsninger – både eksternt til kunderne, men også internt til medarbejderne. Og man skal vise, at man har orden i eget hus ift. egen påvirkning på klimaet, hvilket også centralt i tiltrækning af medarbejdere fra de nye og kommende generationer. Her er et strategisk fokus på bæredygtighed og brug af FN’s Verdensmål som strategisk værktøj vigtige elementer for at vise et autentisk commitment.
I DI og FREMSTILLINGSINDUSTRIEN er vi klar til at hjælpe vores medlemmer med at udnytte mulighederne og overkomme udfordringerne på bedst muligt vis via nye services og netværk.
Læs mere på ffi.di.dk