23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Hold integrationer og forretning i luften døgnet rundt

Proaktiv overvågning af virksomhedens integrationer kan udgøre forskellen mellem et kostbart produktionsstop og business as usual.

Af Britt Munk-Madsen, Costumer Operations Consulting, Columbus

De færreste tænker over, hvor sårbar en virksomhed er, og hvor store problemer en fejl i kritiske integrationer mellem IT-systemer skaber for moderne virksomheder.

Lad os tage et eksempel. En morgen på et slagteri møder ansatte ind som vanligt og dyretransporterne begynder at ankomme. Alt er klart. Men om natten er der opstået en integrationsfejl mellem slagteriets forretningssystem og det eksterne system, der sikrer overførsel af de fødevarekædeoplysninger.

Det koster tid og penge når papirerne mangler. Slagteriet må ikke umiddelbart slagte dyrene, og der må igangsættes nødprocedurer og involvering af embedsdyrlægen. De levende dyr, der i forvejen har haft en lang transport udsættes for unødig ventetid.

Det illustrerer en situation, hvor alle systemer principielt virker fint, men hvor en fejl i integrationerne skaber unødig manuel håndtering og unødig ventetid for dyr, der i forvejen har haft en lang transport.

Integrationsfejl rammer også din virksomhed
Det ses hyppigere, end man skulle tro, at knas med integrationerne påvirker hele virksomhedens virke. Og det kan også have meget store konsekvenser i andre brancher end fødevareindustrien. Især hvis bestemte handlinger skal udføres inden for snævre tidsintervaller med mange afhængigheder.

Tænk blot, hvor ilde stedt en leverandør af autodele er, hvis integrationen fejler til lagerrobotten eller hvis indkomne ordrer ikke er blevet loadet fra et system til et andet. Hele lagret og logistikken går nemt i stå, leverancer bliver forsinket, omsætningen rammes og kunderne bliver utilfredse. måske sætter fejlen gang i en dominoeffekt af utilsigtede hændelser, der rammer endnu flere systemer længere henne i kæden og gør det yderligere kompliceret at rydde op og komme videre.

Det er dog lettere sagt end gjort at holde sine integrationer i luften. Populært sagt svarer det lidt til at lægge et stort puslespil, hvor nogle af brikkerne vilkårligt ændrer form.

Døgnovervågning er en nødvendighed
Døgnet og året rundt afhænger funktionaliteten i en virksomheds talrige systemer nemlig af, at mange andre interne systemer - samt systemer hos kunder, leverandører eller speditører - opfører sig præcis som forventet.

Men det gør de ikke altid. Software kan fejle, servere kan gå ned og (de stadig hyppigere) opdateringer og patches kan forårsage ubetydelige ændringer i dataformat, filnavne eller interfaces, som forstyrrer samspillet med de systemer, man skal levere data til.

Så når man tænker på, hvor mange systemer der skal arbejde gnidningsløst sammen, er antallet af potentielle fejlmuligheder enorm. Derfor er der reelt ingen anden mulighed end at:

  • Udpege de kritiske integrationer, der er helt essentielle for forretningens virke og kerneprocesser
  • Iværksætte døgnovervågning af de kritiske integrationer, så man bliver i stand til at tage samtlige fejl i opløbet.
     

For langt de fleste virksomheders vedkommende er det en opgave, der ikke kan håndteres med interne ressourcer. Alene af den årsag, at et døgnberedskab kræver mange fuldtidsansatte, som ydermere skal holdes opdateret på virksomhedens egne løsninger samt alle de systemer, de integrerer til.

Fang fejlene, før de får betydning
Hos Columbus tilbyder vi virksomheder at identificere og døgnovervåge de integrationer, der skal holdes i luften. Men med døgnovervågning af integrationer - og et professionelt, proaktivt ekspertberedskab på standby - kan man være sikker på, at der tages hånd om integrationsfejl så hurtigt og effektivt som overhovedet muligt.

Hvilket igen betyder, at langt de fleste fejl, der potentielt kunne have lagt virksomheden ned, bliver håndteret, før de får betydning. Ja, i de fleste tilfælde endda inden medarbejdere og ledelse overhovedet bemærker, at noget ikke er præcis, som det skal være.

Det er en ret god forsikring at have i baghånden, den dag uheldet er ude.

Læs mere om Grundprincipperne i Application Management

Columbus A/S
Lautrupvang 6
2750 Ballerup
Ballerup Kommune
Danmark
CVR nummer: DK13228345
P nummer: 1018457497

Send til en kollega

0.031