23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Du høster som du sår, også på LinkedIn

Det kræver grønne fingre, hvis du have dine frø til at vokse. Samme omhyggelighed skal du bruge på at opsætte og dyrke din LinkedIn profil, hvis du vil udnytte mediets enorme potentiale og skille dig ud på det virtuelle jobmarked

Den teknologiske udvikling har for alvor gjort sit indtog på nutidens jobansættelser, herunder rekrutteringsprocessen, som har været under stor forandring de senere år og fortsat er det. En af årsagerne til det er det sociale medie, LinkedIns, fortsatte fremmarch.

I den moderne ansættelsesproces anvendes LinkedIn som et vigtigt redskab, hvilket eksemplificeres ved, at flere rekrutteringsbureauer har researchere ansat. Det er specialister, der anvender LinkedIn og andre CV-databaser til at finde den rette kandidat til et aktuelt job.

Mit indtryk er, at mange aktive, såvel som passive, jobsøgere, er bevidst om dette – desværre tror flertallet af dem dog, at det kan oversættes til, at hvis de blot har oprettet en LinkedIn profil, så blæser jobtilbuddene i deres retning. Sagen er bare en anden, hvilket jeg fra tid til anden pointerer i mit virke som kommunikationsmedarbejder og foredragsholder hos rekrutteringsvirksomheden, HumanTrust A/S.

Får du jord under neglene?

For at komme i Headhunternes søgelys kan du sammenligne din LinkedIn profil med din køkkenhave eller dine altankasser, da årsagerne til den gode høst er ganske sammenlignelige.

Din profil kræver nemlig samme kærlighed som planterne i din køkkenhave.

Du kan ikke forvente at smaske dig i lækre jordbær, hvis du lader ukrudt begrænse jordbærplanterne i at vokse og ikke vander dem på de lune sommerdage. Du får måske nok nogle bær at lave syltetøj af, men de hårde sataner gør sig ikke godt i en skål med sukker og fløde.

Så spørgsmålet er, om du vil ses som en i mængden af lavthængende frugter, eller om du vil positionere dig som den enestående, højtsiddende stjernefrugt?

Vil du være en del af toppen, forudsætter det, at du er villig til at bruge den nødvendige tid på at opsætte din profil og give den en personlig makeover. For har du eksempelvis søgt et job, og virksomheden finder dig interessant, vil de i langt de fleste tilfælde foretage et baggrundstjek af din LinkedIn profil.

Ser de brændenælder, tidsler og ukrudt, smækker havelågen hurtigt igen.

Samme præmis gælder i de tilfælde, hvor Headhuntere eller researchere støvsuger LinkedIn for potentielle kandidater til den stilling, som de er hyret til at besætte. Du bliver bare ikke fanget i filteret, hvis ikke din profil er propfyldt med søgeord. Søgeord skal forstås som de nøglekompetencer, som du besidder og vil kendes for.

Lad mig eksemplificere: Inden jeg startede med at ’nørde’ LinkedIn, blev jeg fundet i søgninger, som indeholdt ordene; studerende og Aarhus Universitet. Det er der som sådan ikke noget galt i, men jeg havde færdiggjort mit studie, så et eller andet stemte ikke.

Derfor dykkede jeg dybere ned i profilopsætningen, og i dag bliver jeg fundet i søgninger, der indeholder ordene; kommunikation, journalistik, freelance og skribent. Tidligere blev min profil vist i 18 søgninger, nu bliver jeg vist i over 100 søgninger. Søgninger som jeg tilmed gerne vil fremgå i.

Sådan får du dit frø til at gro

Når du har fået luget ud mellem jordbærrækkerne, opdateret blandt andet dit profilbillede, dine kontaktoplysninger og dit resume, fyldt profilen med søgeord så den ser lækker og indbydende ud, skal du udnytte din køkkenhaves fulde vækstpotentiale.

Det kræver, at du sætter et strategisk sigte med din profil og er klar over, hvad du gerne vil opnå. Når du har fastlagt strategien, skal du begynde at arbejde systematisk med den.

Måderne til at opbygge dit personlige brand er mangeartede og ligeledes er vejene til succes. Personligt er jeg stor tilhænger af Social Selling metodikken, som pointerer vigtigheden af at producere værdiskabende indhold til sit netværk og derved positionere sig som eksperten – den højtsiddende stjernefrugt – indenfor sit arbejdsområde.

På operationelt niveau og i praksis betyder det, at du selv skal til tasterne og dele ud af din viden – gerne ved at konkretisere din viden og dine kompetencer, som jeg eksempelvis har gjort i dette indlæg. Det kan såmænd også dreje sig om, hvorfor dit netværk skal bruge tid på at læse dit videredelte opslag, som jeg gør her.

Den strategiske og systematiske tilgang, du skridt efter skridt får til din LinkedIn profil, vil med tiden skabe de ønskede resultater. Præcis som dit arbejde i køkkenhaven gør. Eksempelvis er jeg gået fra at have 80 gennemsnitlige profilbesøg til næsten at have 500.

Potentialet for at positionere sig på den rette hylde og sikre, at du bliver fundet på det stadigt voksende, virtuelle jobmarked er kæmpe stort, men det kræver en indsats og jord under neglene – med mindre du råder over den magiske bønnestages frø.

Den gennemarbejdede LinkedIn profil kan få dig et skridt tættere på jobsamtalen – men husk! Den skaffer dig ikke jobbet.

Så træk i arbejdstøjet og på med havehandskerne. For får du sået og plejet dine frø rigtigt, er der uendeligt mange karrierefordele at hente på LinkedIn.

Tak fordi I læste med.
Dbh. Klaus Christensen, Communication Officer.

HumanTrust A/S
Gammel Viborgvej 9A / Vejlevej 27, 1. sal
8381 Tilst, Aarhus
Århus Kommune
Danmark
CVR nummer: DK35044922
P nummer: 1018283073

Kontaktperson

Send til en kollega

0.063