23948sdkhjf

Ny generation tager over hos stålentreprenør

Ingeniøruddannede Helle Bobach er ny direktør hos Bobach Stålentreprise A/S. Her har godt 40 ansatte nu fået en teoretiker som chef.
Henover årsskiftet blev der skiftet ud i toppen hos Bobach Stålentreprise, hvor ægteparret Kirsten og Poul Bobach har overladt styringen til datteren, bygningsingeniør Helle Bobach, der overtager direktørposten efter fire år som projektleder.

- Der er ikke noget revolutionerende i direktørskiftet, og jeg har ikke de store, forkromede forretningsplaner for virksomheden. Min far er uddannet smed og har været med til at sparre med værkføreren og produktionschefen. Idéerne er lige så tit kommet fra ham som fra dem i produktionen. Det kommer ikke til at ske i fremtiden. Jeg tænker anderledes, for jeg har aldrig haft min gang ude i produktionen og har ikke den store forstand på, hvad der er på spil derude, forklarer Helle Bobach og understreger, at det er en forskel, som hun er meget åben omkring:

- Det skal være sådan, at ham der står med saven selv byder ind med forslag til forandringer. Den viden, der findes ude i produktionen, skal gerne videre i systemet og omsættes til handling. Idéerne skal komme fra dem, og derfor er medarbejderne om muligt endnu vigtigere nu, end de var tidligere, fortsætter hun.

Skal levere hele pakken
Bobach Stålentreprise har rødder tilbage til 1897, hvor to brødre startede egen smedevirksomhed i en baggård i det vestlige Aalborg. Bobach-familien kom ind i billedet i midten af 1940’erne, hvor Helle Bobachs farfar overtog virksomheden, som flyttede til sin nuværende placering på Rørdalsvej i Aalborgs industrihavn i 1997.

- Min farfar var en rigtig dygtig håndværker, god til smedejernslåger og finish. Det, vi laver i dag, er bygningsstål. Det var det i og for sig også for 50 år siden – det er bare noget andet bygningsstål, man bruger i dag. Vi laver alt fra store spær til trapper og gelændere. Alt det skjulte og alt det synlige. Kunderne efterspørger hele pakken fra en leverandør, og derfor skal vi kunne favne bredt, forklarer Helle Bobach.

Omkring 70 procent af virksomhedens omsætning kommer fra større entreprenørvirksomheder, 15 procent fra ejer- og boligforeninger, mens resten er mindre opgaver som pladebukning eller en industrivirksomhed, der skal have lavet en trappe.

- Vi plejer at sige, at vi arbejder fra Århus og op samt på Sjælland. Vi er selvfølgelig konkurrencedygtige i vores lokalområde, fordi vi ikke har transporten. Når det kommer til de større projekter ligger en væsentlig del af omkostningerne i materialer, fremstilling og overfladebehandling. Her udgør montagen en mindre del, og det betyder, at vi kan tage til Sjælland og fortsat være konkurrencedygtige, fortæller direktøren.

Omstillingsparathed er et nøgleord
Helle Bobach er uddannet bygningsingeniør med byggeledelse som speciale og arbejdede for entreprenørvirksomheden A. Enggaard, inden hun i 2009 startede som projektleder i familiens virksomhed. Helle Bobach har således været med under hele krisen, og er der én ting, hun har lært, så er det, at man skal være omstillingsparat – hele tiden:

- Du skal være klar til at skære ned og til at mande op igen. De sidste 10 måneder har vi haft en ret stabil udvikling, men inden da bølgede det meget. Da krisen kom, var vi 50 mand plus lejede folk. Da det var allerværst, var vi nede på 20 inklusiv alle funktionærerne. Siden er det heldigvis gået fremad igen. Vi er overhovedet ikke oppe på 2008-niveau, men vi er et sted mellem 35 og 40, og det er dér, vi skal ligge, siger hun og fortsætter:

- Fleksibilitet er meget vigtigt i dag – også i forhold til projekterne. Vi skal have nogle medarbejdere, der kan favne bredt, for vi skal kunne håndtere stor variation i opgaverne. Vores værkfører og produktionschef har begge været ansat i 20 år, og vi har også mange på værkstedet, der har været her lang tid. Så selvom udsvingene har været markante, er der en ret høj anciennitet i vores produktion.

Skal være mere udfarende
Ifølge Helle Bobach har stålentreprenøren aldrig regnet så mange tilbud, som det er tilfældet i disse år. Krisen har medført større konkurrence om opgaverne, og det gør det vigtigere end nogensinde at følge op:

- Vi har været vant til, at kunden kom af sig selv. I dag kræver det en opringning den anden vej. Det skal man lige vænne sig til. Ingen af os herude er frygteligt gode til det der med at gå ud og banke på døre. Men nogle gange hjælper det at vise sig lidt, hvis man vil huskes næste gang, der sendes udbudsmateriale ud. Det skal vi være bedre til, fastslår hun og tilføjer:

- Vi ved godt, hvad vi tjener penge på, og hvad vi ikke tjener penge på. Det skal vi i højere grad arbejde efter. Vi siger ikke nej til at regne tilbud, og det kommer vi heller aldrig til. Men det kan godt være, at vi skal kæmpe lidt mere for de sager, som er mest attraktive for os.

For Bobach er en opgave attraktiv, når omkostningerne til montage er små. Det gælder dels de større projekter for entreprenørvirksomhederne, men også salg af færdigbyggede altaner, som er et område, hvor virksomheden har haft pæn succes. Blandt andet er der ad flere omgange leveret i alt godt 200 stk. til boligområdet Strubjerg i Nørresundby.

- Hidtil har vi solgt altaner til bolig- og ejerforeninger, men vi har netop skrevet kontrakt på en sag, hvor vi også skal levere denne form for færdige moduler til en entreprenør. Det vil vi rigtigt gerne lave mere af, for det er med til at adskille os fra vore konkurrenter. Samtidig kender vi omkostningsniveauet, og vi kan lave dem helt færdige herude i produktionen, slutter Helle Bobach.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078