23948sdkhjf

Campingudstyr er Roskildes helt store plastbelastning

Festivalens største affaldsmængde stammer fra telte, luftmadrasser, campingstole og andet campingudstyr.

Når støvet har lagt sig efter årets Roskilde Festival en gang i begyndelsen af juli, starter en lang proces med at genskabe den ikoniske dyrskueplads efter godt en uge med musik, øl og camping-stemning.

Men modsat hvad mange tror, så er det ikke brugte fadølskrus og engangstallerkener, der udgør den største plastikudfordring for landets største festival. Det er derimod de mange tons brugt campingudstyr, som de bagstive gæster efterlader på festivalpladsen, når ugen er omme.

- Plastik er et problem i det affald, som vores deltagere efterlader i form af telte, liggeunderlag, luftmadrasser, presenninger, pavillonsejl og så videre. Vi indsamler PVC-luftmadrasser med håndkraft til deponi, hvilket sidste år endte med 28 tons plastikmateriale og en stor mængde brugte medarbejderressourcer, siger Mikkel Sander, der er bæredygtighedsansvarlig på Roskilde Festival.

Han tilføjer, at festivalen hvert år fjerner 2000 tons affald fra hele festivalområdet. Vægtmæssigt er det især campingtole der spæder til de store dynger af affald, siger han. 

- Affaldshåndteringen koster samlet omkring otte millioner kroner under og efter festivalugen. Langt det meste bruges på indsamling i campingområdet, og derfor har vi valgt at gøre en ekstra indsats her i år, siger Mikkel Sander.

Bring it home
I år præsenterer Roskilde Festival derfor en kampagne, de kalder Bring It Home, der skal opfordre deltagerne til at tage deres campingudstyr med hjem.

Kampagnen er en del af festivalens mål om at reducere deres affaldsmængder med 10 procent inden 2019.

- Vi ved godt, at det sker ikke fra det ene år til det andet. Vi ved også godt, at vi er oppe mod en kultur, hvor mange helt bevidst efterlader deres campingudstyr, selvom det sagtens kan bruges igen. Det er dem, vi gerne vil ramme med kampagnen, siger Mikkel Sander.

Han fortæller, at det ikke er meningen, at folk skal tage ødelagt udstyr med sig hjem. I stedet skal de benytte sig af containerne til forskellige typer affald, som festivalen har stillet op.

- Vi sorterer i syv forskellige fraktioner på 10 bemandede affaldsstationer på festivalens område. Når man vil have folk til at smide korrekt ud, handler det om at give dem en infrastruktur der understøtter affaldssorteringen, siger Mikkel Sander.

Affaldspenge på gratis kaffe

Kampagnes budskaber kommer ud på de platforme, festivalen ellers kommunikerer på i løbet af ugen fx storskærme og den officielle app. Her informeres deltagerne om, hvad de ellers kunne få for de penge, der i dag bruges på at rydde festivalområdet for affald.

- Vi kunne fx give alle vores gæster gratis kaffe gennem hele festivalen for de penge, vi bruger på at fjerne deres affald. Vi kunne også give dem til Røde Kors og støtte velgørende projekter i udviklingslande. Med de budskaber håber vi at kunne rykke ved deltagernes vaner og få dem til at tage deres campingudstyr med hjem, siger Mikkel Sander.

Roskilde Festival kører fra 24 juni til 1 juli.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.312