23948sdkhjf

Bilindustrien batter på toplinjen hos plastkoncern

Med udviklingen af det nye forretningsområde Connect vil DBI Plastics Group hæve den teknologiske barre med avancerede løsninger til bilindustrien.

DBI har med Connect skabt et nyt forretningsområde med fokus på udvikling af specialdesignede samlekomponenter til benzintanke og andre vitale dele til bilindustrien. Det har ramt et voksende behov på markederne i hele verden. 

- Kravene stiger i en stadig mere avanceret og højteknologisk bilbranche, og vi så en mulighed i markedet for at udvide porteføljen med et unikt specialprodukt, fortæller administrerende direktør og ejer Hans Hellstrøm Henningsen. 

- Connect er en videreudvikling af de beskyttelseskomponenter, der er virksomhedens kendemærke, og udviklingen er sket i et tæt og inspirerende samarbejde mellem vores og kundernes udviklingsafdelinger, siger Hans Hellstrøm Henningsen.

Efterspurgte kompetencer
DBI har i snart 80 år haft succes med fremstilling af specialdesignede standard-komponenter til markante bilproducenter som Tesla, BMW og Mercedes. Komponenterne til beskyttelse fremstilles på egne udviklingscentre og fabrikker i både indland og udland. Med Connect går DBI skridtet videre og udvikler specialdesignede komponenter, der standardiserer vitale dele af udviklings-, produktions- og logistiksetupet i en meget kompleks og teknologitung bilbranche.

Specielt salget i Europa udviklede sig positivt i 2016, og DBI fortsatte med massive investeringer i udvidelse af forretningen i Nordamerika og Asien, hvor især salget til det kinesiske marked udvikler sig lovende.  

Udover investeringerne i det nye teknologiske forretningsområde, samt styrkelsen af salgskanalerne, fortsætter DBI sit investeringsprogram i form af øget produktionskapacitet og et styrket logistik-setup i både Danmark og Polen. Derudover er der implementeret nyt ERP-system gearet til en global forretning. På trods af disse investeringer opnåede DBI i 2016 et resultat af primær drift før afskrivninger (EBITDA) på 27 mio. kr.

Det har ifølge Hans Hellstrøm Henningsen været nødvendige investeringer for at sikre en organisation, der er klar til yderligere global vækst. Derudover har DBI styrket ledelsen inden for udvikling, salg, økonomi og HR for at være optimalt rustet til at udvikle virksomheden fremadrettet. Hans Hellstrøm Henningsen forventer, at disse tiltag udmønter sig i fortsat toplinjevækst og forbedret indtjening allerede i 2017.

DBI Plastics Group A/S
mio. kr. 2016 2015
Nettoomsætning 160,0 150,2
Resultat af primær drift 14,1 17,7
Resultat før skat 13,3 17,9
Årets resultat 10,2 14,2
Balancesum 121,8 111,5
Egenkapital 93,6 83,8
Antal ansatte 178 148
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2016
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.33