23948sdkhjf

Semco: Ny Nordsø-aftale vil kulminere om to-fire år

Maersk Oils aftale med staten giver mulighed for en fuld genopbygning af det ellers nedlukningstruede Tyra-felt - offshoregiganten Semco Maritime forventer, at aktivitetsniveauet kulminerer i 2019-2021.
Der er ifølge brancheskøn udsigt til omkring 4.000 maritime arbejdspladser, hvis Maersk Oil og partnerne i DUC som ventet arbejder videre med en genopbygning af Tyra-feltet, der har behov for enorme investeringer efter mere end 30 års produktion i Nordsøen.

Efter at regeringen og Maersk Oil på vegne af Dansk Undergrunds Consortium (DUC) for nylig underskrev en ny aftale om vilkårene for olie- og gasudvinding i Nordsøen, vil parterne i DUC nu arbejde videre med en genopbygningsplan.

Under den nye aftale vil skatten, som selskaberne skal betale, blive sænket de næste ni år. Stiger olieprisen til over 75 dollars per tønde - fra et nuværende niveau omkring 50 dollars - vil den skatterabat dog skulle betales tilbage.

Optimisme
Aftalen skaber optimisme blandt offshorevirksomhederne.

Hos en af de helt tunge aktører i markedet, Esbjerg-baserede Semco Maritime, ser virksomhedens CEO, Steen Brødbæk, den netop indgåede aftale som et udtryk for, at der nu "endelig er lys for enden af tunnellen".

- Det er meget, meget positivt, at vi nu endelig kan se frem til en periode med ny optimisme og stigende aktivitetsniveau i den danske del af Nordsøen. Det her kommer til at få en klar positiv effekt for branchen, siger Steen Brødbæk.

Topchefen forventer, at de første udbudspakker vil blive offentliggjort allerede i slutningen af 2017 fra udbudsgiveren Maersk Oil.

På den baggrund vil man kunne forvente, at de første reelle kontrakter vil blive underskrevet i løbet af 2018, lyder vurderingen fra Steen Brødbæk.

- Herefter kan man forestille sig, at volumenerne gradvist begynder at vokse. Mellem 2019 og 2021 vil vi nok opleve, at de mest krævende nedtagnings- og opbygningsopgaver vil skulle udføres i praksis. Jeg tror, at det bliver i denne periode, at vi kommer til at opleve, at aktivitetsniveauet vil være størst, lyder det fra Steen Brødbæk.

Ifølge Steen Brødbæk kan Semco Maritime byde ind på en bred palette af opgaver, lige fra medvirken i nedtagning og ophugning af de eksisterende - og nedslidte - dele af Tyra-feltets stålkonstruktioner og til konstruktion og montering af de nye platformskonstruktioner, som skal sikre fortsat produktion på Tyra-feltet i mange år fremover.

Mere konkurrencedygtig
Hos Scanel International, der arbejder med installationer inden for offshore og desuden har ejerandele i blandt andet Ørskov Yard og Vestergaard-gruppen, ser man store muligheder i Tyra-feltet, omend virksomheden medgiver, at markedspotentialet endnu er usikkert.

- Vi afventer, at omfanget bliver klargjort fra ingeniørstabens side. Men der vil være tale om et samlet antal arbejdspladser på omkring 4.000 i opgraderingsfasen, og vi kan mønstre et sted mellem 100-200 mand, udtaler direktør Claus Søgaard Poulsen.

Mens aftalen gør det mere attraktivt for selskaberne at investere i at fastholde produktion i Nordsøen, koster den staten indtægter. Finansministeriet har beregnet "mindreprovenuet" til mellem 195 og 1.215 mio. kr. frem til 2025.

Tyra-feltet er særlig vigtigt, da over 90 procent af gassen i den danske del af Nordsøen passerer igennem Tyras faciliteter på vej mod land.

Som et led i genopbygningsplanerne vil feltet dog blive tvunget til at lukke ned i december 2019, før det efter planen genåbner i marts 2022. Det er nødvendigt for at renovere og løfte de mange platforme, der står på usikker grund, samt tilslutte ny infrastruktur.

Mærsk har tidligere nævnt et beløb på omkring 30 mia. kr. for genopbygningen.

Skrevet i samarbejde med Magasinet Offshore.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.625