23948sdkhjf

PUR-skum til støjreduktion finder vej til flere dæk

Goodyear sender flere dæk på markedet med "shyyyy"-effekt.
ISOLERING Bilproducenterne arbejder løbende med både isolering og tilmed såkaldt noise cancelling-lyd, der skal mindske støj fra omverdenen. Men også dæk laver i sig selv lyd, som dækproducenterne tilsvarende gør, hvad de kan for at reducere.

Goodyear har i år indbygget den såkaldte SoundComfort i 14 dækdimensioner. Konkret er der tale om polyuretan-skum med en cellestruktur, der ifølge Goodyear kan dæmpe støj fra dækkenes hulrum. Alt efter overflade kan der opnås en effekt på mellem 11 dBA (A-veid, der genspejler ørets følsomhed og lægger meget vægt på basfrekvenserne) og 4 dB i kabinen.

Stadig et fåtal
Goodyear lover samtidig, at skummet hverken påvirker kilometerydelsen, rullemodstanden eller hastigheden negativt. En af de dæktyper, som er omfattet af SoundComfort-skummet, er EfficientGrip Performance, som sidder standard på BMW X1, Mercedes Benz C-Klasse og Alfa Romeo Giulia. EfficientGrip Performance findes i 81 dimensioner fra 14 til 20 tommer, men indtil videre har kun to af de dimensioner det støjreducerende skum indbygget. Det omfatter størrelserne 215/55R16 og 225/55R16.

Også dæk af typen Eagle F1 Asymmetric 3, som udgør originalt udstyr for Jaguar XF, Mercedes Benz E-Klasse og udvalgte Alfa Romeo Giulia-modeller tilbyder antistøj-skummet. Det drejer sig om fem dimensioner 255/45R18, 255/45R19, 225/50R17, 235/50R18 og 225/55R17.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.61