23948sdkhjf

36 specialpakkede containere på vej til Østen

Et stigende antal virksomheder stiller særlige krav og ønsker til pakningen og leveringen af deres varer. Det oplever Lemvigh-Müller, som lige har sendt den første af 36 specialpakkede containere af sted til et skibsværft i Østen

I begyndelsen af januar blev en 40 fods container pakket med værktøj, måleudstyr og tekniske artikler sendt af sted fra Lemvigh-Müller i Kolding til et skibsværft i Østen. Frem til midten af 2018 følger 35 lignende containere efter, og i alt skal Lemvigh-Müller levere tæt ved 2.000 varetyper til skibene. Indholdet af containerne skal bruges ombord på de 36 nye skibe, som bliver bygget på værfter i Kina og Korea.

Det er en opgave, som er lidt ud over det sædvanlige – og så alligevel ikke. Et stigende antal virksomheder stiller nemlig særlige krav og ønsker til pakning, levering og dokumentation. Det oplever man i hvert fald hos Lemvigh-Müller, som har seks medarbejdere ansat i et såkaldt SCM-center, der udelukkende hjælper virksomheder med særlige krav. SCM-centret har i mange år været en del af Lemvigh-Müllers centrallager i Kolding, men rykkede i oktober under eget tag og er i dag nabo til centrallageret - en flytning der netop er en konsekvens af det stigende behov for specialløsninger.

Frit for skadedyr
Jimi Nielsen, der er driftsleder på SCM-centret fortæller, at det for eksempel kan være virksomheder med varer, der skal flyves eller sejles i containere, og som derfor skal pakkes på en bestemt måde. Noget der netop er tilfældet med de 36 containere, som er blevet inddelt i pakkezoner, så det er nemt for modtageren at pakke varerne ud ombord på de nye skibe.

Det kan også være virksomheder, der skal eksportere deres varer ud af EU, hvilket kræver, at varerne bliver pakket på varmebehandlede paller, så der ikke bliver overført skadedyr. Eller det kan være produktionsvirksomheder, der ønsker at få pakket deres varer per ordrelinje eller stykliste, noget der er med til at effektivisere virksomhedens arbejdsgange. Eller noget helt fjerde.

Leverer til Nordsøen
Mange af SCM-centrets kunder er virksomheder, der har brug for at få varer sendt til udlandet – eller til olieplatforme i Nordsøen, som også har ganske særlige krav til både dokumentation og pakning. For eksempel må to ordrer ikke pakkes på samme palle, med mindre de skal videre til samme platform. Og så er det selvfølgelig afgørende vigtigt, at der ikke sker fejl, pointerer Jimi Nielsen, og siger:

- Mangler der en enkelt vare til for eksempel en olieplatform i Nordsøen, er det en særdeles dyr affære at eftersende den, så der må faktisk ikke ske fejl, når vi plukker og pakker på SCM-centret. Derfor er vi enormt grundige og dobbelttjekker alle varer, når de indlagres, og når de plukkes og sendes. Vores kunder bruger os netop, fordi vi kan noget særligt, og fordi de har strenge krav til pakning og levering.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078