23948sdkhjf

Klumme: Standardisering er en nødvendighed

Hvis vindmølleindustrien skal være konkurrencedygtig, så skal der udarbejdes standarder på tværs af værdikæden.
Vi kan ikke længere slippe af sted med at sige, vindmøllebranchen er ung.

Vindmøllebranchen er blevet voksen – heldigvis.

Men med alderen følger også et øget ansvar for at tilpasse sig og bidrage til det omkringliggende samfund så meget som muligt med grøn energi til den lavest mulige pris.
Det indebærer blandt andet, at branchen bliver mere konkurrencedygtig og uafhængig af tilskud og dermed mindre afhængig af politisk velvilje, som har den bagside, at vi aldrig kan se særligt langt ud i ordrehorisonten.

Ikke mindst derfor er det vigtigt, at vi i højere grad bliver en branche, der lever på markedets vilkår. På den måde ville markedets logik herske – og den logik er alt andet lige mere gennemsigtig og forudsigelig end skiftende politiske vinde og et uroligt marked.

En af vejene til at blive mere konkurrencedygtig er at få standardiseret flere arbejdsprocesser samt komponenter, så de i højere grad kan masseproduceres.

I øjeblikket har hver sin producent sin egen religion, hvilket gør sammenlignelige arbejdsprocesser for forskellige mølleejere dyrere end nødvendigt, fordi der eksempelvis er behov for nyt værktøj, arbejdstegninger, dygtiggørelse og testudstyr hver gang.

Lige nu er det eksempelvis knaldhamrende dyrt at koble et søkabel til et vindmøllekabel via en grid connection, fordi processen varierer fra gang til gang.

Et andet eksempel fra havvindmølleparkerne er transformatorstationerne, som hver producent udformer forskelligt.

Det svarer til dengang, hvor bilbranchen var yngre, og hver fabrikant havde sin helt egen måde at gøre tingene på. Men da de forskellige bilfabrikanter lærte at samarbejde på tværs og eksempelvis købe standardmotorer, så fik branchen nogle stordriftsfordele, der smittede af på bilpriserne.

Vi skal også blive bedre til samarbejde om standarder. For bliver vi mere konkurrencedygtige på elprisen, så gør vi os mere uafhængige af politikerne, vi giver forbrugerne billigere strøm, og vi sætter yderligere skub i den grønne opstilling.

Dertil vil det gøre det nemmere for den store skov af dygtige, innovative underleverandører at forfølge tendensen i branchen om, at underleverandører byder ind på samlede pakker, ikke blot enkeltkomponenter, men hele den del af møllen, komponenten fungerer i.

En standardisering og mere åbenhed omkring produktdokumentation fra producenterne vil dertil også gavne konkurrencen inden for servicering af de vindmøller, der ikke længere er under fabriksgaranti. Omvendt ser vi producenterne øge deres aktiviteter til også at servicere deres produkt efter garantiperiodens udløb. Denne aktivitet vil sandsynligvis ikke øge graden af åbenhed, selvom vindmølleejerne (f.eks. DONG og Wattenfall) også ønsker mere åbenhed omkring produktdokumentation. Hvis eller når dette lykkes, vil flere små og mellemstore virksomheder kunne byde ind på flere serviceopgaver, uden det bliver for uoverskueligt i forhold til at have de rigtige kompetencer og arbejdsredskaber inden for økonomisk rækkevidde.

Men vejen til samarbejde og ensretning i branchen er desværre lang, for konkurrencen er hård, og det er svært at udpege en enkelt aktør fra branchen, der kan facilitere processen.

Vi vil derfor her hos Hub North støtte vores danske brancheforening, Vindmølleindustrien, og europæiske EWEA i deres bestræbelser for at få standardiseret vindmøllebranchen mest muligt – så snart som muligt.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.072