23948sdkhjf

Randers vil tilbage på tronen som Danmarks toghovedstad

Det er for længst slut med at lave nye tog i Randers, men nu forsøger en gruppe virksomheder at redde stumperne.
Det er blandt andet Projector, som er underleverandør til togindustrien. Sammen med to andre virksomheder fra Randers har direktør Morten Hartvig Jakobsen lavet en såkaldt togklynge. Her vil virksomhederne præsentere sig sammen overfor de store togfabrikker i Europa.

- Ideen er, at vi sammen kan gøre os lidt større, end vi i virkeligheden er, siger han til DR Østjylland.

Første skridt i det nye reklamefremstød er en fælles stand på en togmesse i Sverige i oktober.

- Det er et forsøg på at skabe vækst igen inden for det her område, så togbranchen igen bliver et stærkt fundament i Randers, siger Morten Hartvig Jakobsen.

Randers har tidligere været landets toghovedstad. Det var her, IC3-togene blev lavet, og byens stolthed var ABB Scandia, der senere blev til Bombardier. Virksomheden havde over 1.000 ansatte fordelt på 60.000 kvadratmeter fabriksbygninger.

Men i mange år er det gået ned ad bakke, og nu har Bombardier lukket fabrikken og er ved at sælge den.

Alligevel er det ikke for sent at satse på togproduktion, mener et andet medlem af togklyngen, Søren Fischer fra Randers Tandhjulsfabrik.

- Det er for sent at udvikle et nyt tog i Danmark, men vi kan stadig servicere tog og skabe mange arbejdspladser. Det kræver, at der er politisk vilje til at skabe arbejdspladser i Danmark og gode rammebetingelser, siger han til DR Østjylland.

Søren Fischer mener, at de blandt andet kan servicere ME-lokomotiver, som der kører mange af i Europa.

I fremtiden skal det danske jernbanenet elektrificeres, og det betyder, at der er brug for nye elektriske tog.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079