23948sdkhjf

Vidensarbejde sænker omstillingstiden markant for Bagh & Co.

Drop japansk ledelses-nonsens og sig tingene, så de kan forstås, mener John Bagh, som har ansat en videnpilot.
- Vi vil hellere have det ned på jorden end at tale om ”kaizen-event” og andre latterlige begreber. Hvorfor bruge fjollede ord på japansk? Det skræmmer folk væk, siger John Bagh, som er ejerleder hos Bagh & Co i Hundested.

Hans virksomhed er en del af Dansk Industris særlige produktivitetsindsats, som gik i luften med nytåret 2014. Bagh & Co er en af de virksomheder, som ikke bare har søgt viden, men som også har sat handling bag. For John Bagh var det vigtigt, at han kunne få medarbejderne med.

Det skorter ikke på metoder og filosofier, som hjælper en produktionsvirksomhed med at strømline sig selv, øge tempoet og sikre kvaliteten. Problemet, som John Bagh ser det, er at det kommer fra ”akademikerknolde som os”, som han kalder sig selv. De medarbejdere på gulvet, som skal modtage budskaberne og bruge styreredskaberne i kvalitetssikring, kan have svært ved at arbejde med sproget.

- Folk, som i forvejen er flove over, at de har svært ved at læse og skrive, er ikke i stand til at beskrive en proces. De synes, det er pinligt. Men de er knaldhamrende dygtige med deres hoveder og hænder, så vi akademikerknolde har bare været længe om at fatte, hvordan vil skulle kommunikere tingene, siger han.

Viden skal indsamles
Bagh & Co har nu ansat en duo, som konserverer og videreformidler den viden om produktionen, som produktionsarbejderne skal bruge. Den ene videnmedarbejder er en maskinarbejder, som i næsten 25 år har været væk fra maskinerne og blandt andet har været viceborgmester og kasserer i en fagforening. En medarbejder med indsigt i to verdener, kunne man kalde ham. Den anden er en akademisk uddannet kommunikatør, som Bagh & Co har ansat med titel af videnpilot.

Udfordringen er at kunne beskrive de enkelte opgaver og processer for de produktionsarbejdere, som skal udføre dem. Det gør videnpiloten ved først at registrere og beskrive opgaven eller processen. Bagefter skal det hele så formidles, så den enkelte medarbejder forstår instruksen.

Og formidlingen kan ske på en hvilken som helst måde. Mundligt. På tavle eller på papirer. Med illustrationer. På videoskærm eller på håndholdte medieenheder.

- Hun er supergod til at formidle, og hun er god til at vurdere, om det formidles bedst med slides eller videofilm. Hun strukturerer al den viden, vi har og holder det samlet.

Motivationen er øget
Resultaterne af det interne vidensarbejde er heller ikke udeblevet. Omstillingstiden i produktionen er bragt ned til en tredjedel af den tid, som det tidligere tog at stille om. Det skyldes flere strukturtiltag i virksomheden, men vidensarbejdet får en stor del af æren.

Tidligere kunne medarbejderne løbe rundt for at finde de rigtige værktøjer. Nu er der styr på, hvilke værktøjer som hører til de enkelte maskiner og opgaver.

- Det har skabt en sneboldeffekt i virksomheden, og folk er begejstrede over, hvordan det virker. Det skaber motivation og stolthed, siger John Bagh.

Deler gerne viden
Helt i tråd med DI’s idé om at virksomheder skal hjælpe hinanden, så har Bagh & Co valgt at åbne fabriksdøren for andre virksomheder, som gerne vil inspireres.

- Der er ingen metalvirksomheder i Danmark, som vi direkte konkurrerer med. Derfor er der ingen grund til, at vi lukker os over for andre. Åbner vi os derimod om de metoder, vi bruger, så bliver vi alle mere dygtige, siger John Bagh.

Bach & Co i Hundested producerer især kabelveje ved hjælp af valsning og perforering, og emnerne samles ved hjælp af svejsning eller nitter.

Artiklen er en del af temaet Produktivitet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078