23948sdkhjf

Nye ejere ser mod udlandet i UB-Let

Ny ledelse og nye ejere i vejlensiske UB-Let, som designer og udvikler el-drevne køretøjer og hjælpemotorer, arbejder med ændringer i produktionen og øget eksport.
UB-Let i Vejle har fået nye kræfter og friske idéer med en ny ledelse bestående af administrerende direktør Thomas Svendsen og salgs- og eksportchef Allan Johansen. Ejer- og ledelsesskiftet kom på plads i marts 2014 i kølvandet på, at tidligere direktør Knud Raun havde nået en alder, hvor han ønskede at trække sig tilbage.

Sammen med en gruppe af lokale investorer har Thomas Svendsen og Allan Johansen skudt penge i firmaet, og arbejder nu på at realisere en vision om at modernisere driften ved at styrke produkterne og øge eksporten, forklarer den nye salgs- og eksportchef til Metal Supply.

Ændringer i produktionen
Ifølge Allan Johansen har de nye folk i spidsen for UB-Let siden overtagelsen arbejdet målrettet med at flytte firmaet i en ny retning. Man har neddroslet - men ikke opgivet - specialtilpasninger og særlige løsninger. Til gengæld har man arbejdet på at ensrette produktionen, så man nu har standardløsninger at tilbyde kunderne.

- Det har udmøntet sig i strategiske samarbejder, hvor UB-Let har udviklet et standardsortiment, som nemt kan sælges ved fx at sætte egne motorer på et andet firmas vogne, siger Allan Johansen til Metal Supply.

Produktudvikling og specialbygninger og -tilpasninger er stadig i firmaet, der p.t. har 10 ansatte, og man er nu ved at finde ud af, om de nyudviklede løsninger fungerer.

Klar til at indtage de nordamerikanske markeder
På salgssiden vil man ud over at vedligeholde eksisterende aftaler med kunder i det offentlige, som aftager af de el-drevne køretøjer, også have fat i nye kunder. Det skal ske ved blandt andet at satse på private firmaer, som kan drage nytte af UB-Lets hjælpemotorer, der er lavet med tanke på ergonomi og arbejdsmiljøkrav. Noget som kan være interessant for kunder, der oplever et stigende fokus på at forebygge tunge og potentielt skadelige skub og træk, lyder det fra Allan Johansen.

De mange ændringer i firmaet har også et andet sigte. Med det nye navn, UB-Let Danmark, vil man også signalere ønsket om øget eksport til især Norden, Europa og USA.

Salgs- og eksportchefen har allerede kontakter i USA, hvorfor man har en realistisk forventning om at få gang i eksporten.

- I efteråret satser vi på at få hul igennem på de canadiske og amerikanske markeder med vores specialudviklede stol til el-hockey. Vi håber ad den vej at få vores øvrige produkter ind på de nordamerikanske markeder, forklarer Allan Johansen, som uddyber, at UB-Lets aktiviteter i Nordamerika er planlagt til september og oktober.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126